Sökning: "författare litteratur barn"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden författare litteratur barn.

  1. 1. Från förskola till förskoleklass - barn som uppvisar språklig sårbarhet. En fenomenografisk studie

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Camilla Ekberg Olofsson; Maria Johansson; [2024-02-05]
    Nyckelord :Kvalitativ metod; fenomenografi; semistrukturerad intervju; språklig sårbarhet; övergång;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare i förskola och i förskoleklass uppfattar övergången mellan verksamheterna för barn som uppvisar språklig sårbarhet. Studien har genomförts utifrån en fenomenografisk kvalitativ metod. Vidare har det i studien genomförts semistrukturerade intervjuer med sju informanter. LÄS MER

  2. 2. Ursäkta, var är klockan?

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Peter Molnar Eronson; [2023]
    Nyckelord :Fantasy; deckarfantasy; skönlitteratur; humor;

    Sammanfattning : Presentation och reflektion Mitt projekt som ni här ska få ta del av är inledningen av en roman som enklast kan beskrivas som en fantasydeckare med humoristiska inslag. Från att ha provat på att skriva på en ny genre (historisk deckare) under Kreativt skrivande III, som jag gick läsåret 2020/2021, bestämde jag mig för att prova på ytterligare en ny genre till den här kursen. LÄS MER

  3. 3. Var det bättre förr? : En kvalitativ textanalys om den innehållsliga och språkliga komplexiteten i böcker skrivna på 1970- och 2010-talet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Billing; Cajsa Freudenthal; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien fokuserar på skönlitterära barnböcker, där två av böckerna är skrivna på 1970-talet och två av böckerna är skrivna på 2010-talet. Syftet med studien är att jämföra fyra frekvent lästa skönlitterära böcker för barn i åldern 8-10 år, för att granska om det råder några skillnader på språket och innehållets komplexitet. LÄS MER

  4. 4. Mobbning bland barn i svenska låg- och mellanstadieskolor : Skolkuratorers perspektiv på och erfarenheter av förebyggande och åtgärdande arbete

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Petronella Sparw; Hanna Gunnardo; [2020]
    Nyckelord :bullying; mobbning normer utsatthet;

    Sammanfattning : Title: "Bullying among children in Swedish primary and secondary schools - School counselors perspectives on and experiences of preventive and remedial work " Author: Hanna Gunnardo and Petronella Sparw  The purpose of the study was to gain an insight into how Swedish schools work to prevent and take action against bullying. It has also been highlighted what bullying is, why -and where bullying occurs. LÄS MER

  5. 5. "Men först läsa saga" : En språkvetenskaplig undersökning av grammatik i barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Svenska/Nordiska språk

    Författare :Emma Taubert; [2019]
    Nyckelord :barnboksspråk; grammatik i barnlitteratur; barns grammatik; barnspråk; barnanpassat språk; barns språkutveckling; barnriktat språk; syntax; morfologi;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen studeras grammatik i litteratur för små barn. Materialet består av ett urval böcker som riktar sig till barn i åldern noll till tre år och som är skrivna av några av Sveriges populäraste barnboksförfattare. LÄS MER