Sökning: "barns världar barns bilder"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden barns världar barns bilder.
1. ”Skapa världar i den digitala plattformen Green screen” : En innehållsanalys hur digitala verktyg kan användas i förskolan utifrån en pedagogisk tidning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Det övergripande syftet med studien är att bidra med kunskap hur digitala verktyg kan användas för barns lärande i förskolan. Med innehållsanalys som metod samt utifrån ett designorienterat perspektiv genom begreppen semiotisk resurs, iscensättning och meningspotential är avsikten att undersöka vad som kan utgöra inspiration för pedagoger när de planerar undervisning med digitala verktyg i förskolan. LÄS MER
2. Förskolan Klippan
Kandidat-uppsats, KTH/ArkitekturSammanfattning : I started the project by doing a workshop with aclassmate using a derivative of the german officeBaupiloten’s methods. The goal of the workshop was toextract their actual needs and wishes.Traditionally when asking a client “What do you want?”,they’ll be constricted by their own reality and context. LÄS MER
3. Barnlitteraturen i förskolan : Hur används den för att främjaspråkutvecklingen?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning: Att barn får utveckla sitt språk är viktigt. Det finns många möjligheter att arbeta utifrånbarnlitteratur i förskolan för att främja barns språkutveckling. LÄS MER
4. Rosa drakar och heroiska prinsessor?- En studie kring genus och barnbilder
C-uppsats,Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur de rådande normerna kring genus tar sig uttryck i de bilder barn skapar ochi deras motivval. Blir det en skillnad om pedagogerna i förskolan arbetar medvetet och aktivt med genuspedagogik?Våra huvudfrågor är vilka motivval vi kan urskilja i barnens teckningar och om motiven skiljer sig åt mellan flickor ochpojkars teckningar? Skiljer sig pojkarnas respektive flickornas teckningar åt från en vanlig förskola och skola frånteckningar i en genusförskola? Vi har jämfört teckningar av barn från en förskola som arbetar aktivt medgenuspedagogik med teckningar av barn som går i traditionella förskolor och skolor. LÄS MER
5. An image says more than words : a qualitative essay about the pictorial language of children and youth in Westafrica
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogikSammanfattning : The pictorial language of the Swedish children is characterized by the idea that a “good” drawing should be in the right perspective and as photographically realistic as possible. This is a study about the pictorial language of the children in the Gambia and Senegal. LÄS MER