Sökning: "förskola djur natur"
Visar resultat 6 - 10 av 28 uppsatser innehållade orden förskola djur natur.
6. Utomhuspedagogik : Barns möte med naturen
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : INLEDNING Det finns många forskare som anser att naturen är viktig för människan och att naturen är en lärmiljö. Det står även i Läroplanen för förskolan Lpfö 18 (Läroplanen för förskolan 2018) att förskolans uppdrag är ge barnen möjlighet till sin omgivande miljö, natur och samhälle. LÄS MER
7. Visst är naturen viktig? : En ekokritisk analys av svensk bilderboksutgivning inklusive översatta titlar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Denna studie är en ekokritisk visuell textanalys av sex stycken bilderböcker utgivna i Sverige, inklusive översatta titlar, riktade till förskolebarn. Bilderböckerna behandlar alla ämnet natur och samtliga utspelar sig i skogen. LÄS MER
8. Biologi i förskolan : En undersökning om förskollärarnas inställning till biologi i jämförelse med ämnets användning i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : I detta arbete undersöks vad pedagogerna i förskolan har för kunskap och intresse gällande biologi, samt hur de arbetar med ämnet i verksamheten. För att få svar på dessa frågeställningar i studien har metoden enkäter använts, där sammanlagt 88 pedagoger deltog i undersökningen. LÄS MER
9. Biologi i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : I detta arbete undersöks vad pedagogerna i förskolan har för kunskap och intresse gällande biologi, samt hur de arbetar med ämnet i verksamheten. För att få svar på dessa frågeställningar i studien har metoden enkäter använts, där sammanlagt 88 pedagoger deltog i undersökningen. LÄS MER
10. Förskoleverksamhet med djur : En studie av hur pedagoger anser att förskolebarn kan påverkas av interaktion med djur
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie behandlar vad pedagoger anser påverkar barn av interaktion mellan barn och djur i förskolan. Genom sammanlagt åtta intervjuer med förskollärare och barnskötare som arbetar med djur på olika vis på tre olika svenska förskolor, undersöks hur pedagogerna uppfattar att barn påverkas genom att arbeta med djur i förskolan. LÄS MER