Sökning: "förskola djur natur"

Visar resultat 16 - 20 av 28 uppsatser innehållade orden förskola djur natur.

  1. 16. Återvinning i förskolan : pedagogers syn och arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Malin Fridén; [2013]
    Nyckelord :Förskola; hållbar utveckling; pedagogiskt ledarskap; återvinning;

    Sammanfattning : I dagens media kan vi dagligen läsa om miljö och miljöpåverkan. Hur vår livsstil bidrar till olika konsekvenser för natur och djur. Hållbar utveckling är ett begrepp som nämns i och med detta. LÄS MER

  2. 17. De växer om! : en studie om vad utevistelsen kan innebära i en förskola

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Emma Persson; Linda Åstrand; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I den reviderade läroplanen för förskolan har intresset för och kunnandet om naturvetenskapfått en mer framträdande roll än i den tidigare upplagan. Något som de båda upplagorna hargemensamt är miljöns betydelse för barnens utveckling och lärande, samt tillvaratagandet avbarnens nyfikenhet och utforskande. LÄS MER

  3. 18. Miljö, vad är det? : Förskolebarns uppfattningar om miljö, natur och miljöproblem

    Kandidat-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Julia Hänninen Karlsson; Maria Fälth; [2012]
    Nyckelord :förskola; förskolebarn; miljö; miljöproblem; natur;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur barn i förskolan uppfattar miljö, natur och miljöproblem. Mil-jöarbete är i högsta grad aktuellt i förskolan då det står i läroplanen att det ska vara en stor del av verk-samheten (Skolverket, 2010). Nio barn i åldern fem till sex år från två förskolor i olika kommuner var med i studien. LÄS MER

  4. 19. Sinnenas möjligheter - Pedagogers uppfattningar om utomhuspedagogiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Jensen; Johanna Malmqvist; [2012]
    Nyckelord :Friluftsfrämjandet; Förskola; Intervjuer; I Ur och Skur ; Lärande; Pedagoger; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att se hur de verksamma pedagogerna i en " I Ur och skur" - förskola tänker och resonerar om sitt förhållningssätt och arbete med " I Ur och Skur" pedagogiken. Vi har utgått ifrån följande frågeställningar som lyder: Vilken syn har pedagogerna om "I Ur och Skur" pedagogiken? Hur ser pedagogerna på lärandet genom utomhuspedagogiken? Vilka fördelar och nackdelar ser pedagogerna med lärandet utomhus? Undersökningen gjordes på tre " I Ur och Skur" - förskolor i södra Sverige där vi gjorde kvalitativa intervjuer med sex verksamma pedagoger. LÄS MER

  5. 20. Man är rädd om allting, ungefär : - tio förskolebarns uppfattningar om att arbeta med Grön Flagg.

    M1-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Carita Johansson; Mia Ekblom; [2011]
    Nyckelord :Grön Flagg; Hållbar Utveckling; förskola; barn; ESD;

    Sammanfattning : Grön Flagg är en utmärkelse som i Sverige finns på cirka 2000 förskolor/skolor, där syftet är att utveckla och synliggöra arbetet för Hållbar utveckling. I tidigare examensarbeten har det undersökts om förskollärares upplevelser och uppfattningar av vad Grön Flagg är och bör vara i verksamheten. LÄS MER