Sökning: "förskola mat"

Visar resultat 11 - 15 av 82 uppsatser innehållade orden förskola mat.

  1. 11. Förskollärares uppfattningar om användning av TAKK i rutinsituationer på förskolan : Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation som redskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Bergström; [2021]
    Nyckelord :Förskola; TAKK; Tecken; Rutinsituationer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utveckla kunskap om förskollärares uppfattningar om användningen av TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation) i rutinsituationer på förskolan. För att nå syftet formulerades dessa frågeställningar: Vilka uppfattningar har förskollärarna om begreppet TAKK? Hur beskriver förskollärarna att TAKK används i förskolans rutinsituationer? Vilka möjligheter respektive utmaningar ser förskollärarna med att använda sig av TAKK i rutinsituationer? Studien har haft sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet, som fokuserar på att lärande sker i samspel och interaktion med andra människor. LÄS MER

  2. 12. Vi tillsammans, det är ju vår odling : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av odling i förskolan

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Frida Hedenberg; Selma Weigl; [2021]
    Nyckelord :förskollärare; odling i förskolan; hållbar utveckling; lärande för hållbar utveckling; Dewey;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att bidra med kunskap om hållbar utveckling och vilka möten för lärande för hållbar utveckling odling i förskolan kan skapa. Vi undrar därmed vilket görande förskollärare beskriver att barn ägnar sig åt. Som teoretisk utgångspunkt används Deweys teori om lärande. LÄS MER

  3. 13. Förskolan och flerspråkighet. : Hur pedagoger kommunicerar med barn, som inte har svenska som förstaspråk, vid måltider.

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Iliona Avramidou; Fata Basic; [2020]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; måltider; språk; kommunikation; förskoledidaktik. ;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra pedagogernas sätt att kommunicera med barn, som inte har svenska som förstaspråk, vid måltider. Detta har vi studerat genom observationer på en mångkulturell förskola vid lunch och mellanmål. LÄS MER

  4. 14. ”Jag vill inte smaka på maten”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pamela Strandberg; Sara Salmins; [2020]
    Nyckelord :Matneofobi; Social interaktion; Barn; Omsorgsetik; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att undersöka vilken kunskap förskollärare har av matneofobi och hur de praktiskt arbetar med att få barnen till att smaka på maten för att utveckla barns smakpreferenser. Även hur pedagogerna bemöter barnen i och utanför måltidsituationer samt på vilket sätt de tolkar läroplanen om hälsa. LÄS MER

  5. 15. "Det här kan ni" : En kvalitativ studie om förskollärares och vårdnadshavares upplevelser kring samverkan i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emma Danielsson; Susanne Furesjö; [2020]
    Nyckelord :Samverkan; kommunikation; makt; inflytande; likvärdig förskola;

    Sammanfattning : Denna studie grundar sig i två förskollärares och fyra vårdnadshavares upplevelser kring samverkan i förskolan. Syftet med studien är att utifrån ett habermasianskt perspektiv bidra med kunskap om hur samverkan kan se ut i olika områden. LÄS MER