Sökning: "förskola mat"

Visar resultat 21 - 25 av 82 uppsatser innehållade orden förskola mat.

  1. 21. Lärande i samband med måltid i förskolan : Pedagogers förutsättningar och möjligheter för att skapa lärande om mat och dess näringsinnehåll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Ellen Kjellberg; [2018]
    Nyckelord :preschool; learning; mealtime; food; förskola; lärande; måltid; mat;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om pedagogers förutsättningar och möjligheter för att skapa lärande om mat och näringsinnehåll i samband med måltid på förskolan. Anledningen till valt område grundar sig på mina erfarenheter av att bordssamtalen vid måltid på förskolan kan te sig olika mellan pedagog och barn. LÄS MER

  2. 22. Infartsparkeringen : En viktig bit i nutidsmänniskans livspussel

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Audrée Paquette; [2018]
    Nyckelord :Infartsparkering; resekedja; tidsgeografi; vardagslivsbalans; hållbart resande;

    Sammanfattning : Att tillhandahålla parkeringsplatser för bilar i våra städer kräver mycket utrymme, och det finns ofta intresse för att använda marken för andra ändamål, i synnerhet i stationsnära lägen. Infartsparkeringar underlättar för många att använda kollektivtrafiken men det finns samtidigt en risk att parkeringen främjar anslutningsresor med bil på bekostnad av resor till fots, med cykel eller buss. LÄS MER

  3. 23. Solvallas pre- and primary school

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Ellen Forsskåhl; [2018]
    Nyckelord :School; primary school; preschool; Solvalla; Stockholm; Skola; skolbyggnad; Solvalla; Stockholm; förskola; grundskola;

    Sammanfattning : Solvallastaden är en ny stadsdel som planeras i Stockholms västra förorter, i närheten av Bromma flygplats. Idag ligger Sveriges största arena för travsport i området. Framöver kommer området prioritera grönska, möjligheter till idrott, framkomlighet till fots och bostäder. LÄS MER

  4. 24. Hur får vi energi? : En kvalitativ semistruktuerad intervjustudie om barns uppfattningar kring kroppens energiprocesser.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Anja Rantamäki; [2018]
    Nyckelord :Chemistry; energy; food; preschool; perceptions; science; Energi; förskola; förskoleklass; kemi; mat; naturvetenskap; tankar; uppfattningar;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att studera vilka tankar förskolebarn i åldern mellan 5-6 år har om energiprocesser kopplat till människokroppen. Metoden var en kvalitativ semistrukturerad intervjustudie som genomfördes på en förskola samt i en förskoleklass. Teoretiska utgångspunkten var social konstruktivism. LÄS MER

  5. 25. Vad är rimligt? : Förskollärares uppfattningar av barns inflytande i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Brita Klefsgård; [2018]
    Nyckelord :inflytande; förskola; barn; förskollärare;

    Sammanfattning : Barns inflytande i förskolan har fått stort utrymme i förskolans läroplan (Läroplan förförskolan Lpfö 98 2016). Där beskrivs på olika sätt hur barns intressen och behov ska utgöra grunden för det pedagogiska arbetet. LÄS MER