Sökning: "förskola tolk"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden förskola tolk.

  1. 1. Barns konflikter i den fria leken : Utifrån pedagogers uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Hanna Lahger; Sophia Tobiasson; [2023]
    Nyckelord :Lek; fri lek; barns konflikter; förskola; pedagogers syn; konflikt;

    Sammanfattning : Bakgrund: Forskning visar att 86 procent av alla barn i Sverige (1-5 år) är inskrivna på förskolor. Barn spenderar mer än hälften av vistelsetiden på förskolan åt fri lek. Fri lek är något barn i förskolan ägnar sig åt dagligen, den ses ofta som en lustfylld aktivitet där barnen som deltar får ett socialt utbyte och gemenskap. LÄS MER

  2. 2. Det är mer komplicerat än att bara översätta : - en studie om specialpedagogers och förskollärares uppfattningar om det tolkade samtalet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Olivia Weclewicz; Lena Ternström; [2021]
    Nyckelord :förskola; föräldrasamverkan; professionella samtal; specialpedagog; systemteori; tolkade samtal.;

    Sammanfattning : Ternström, Lena & Weclewicz, Olivia (2020). Det är mer komplicerat än att bara översätta - en studie om specialpedagogers och förskollärares uppfattningar om det tolkade samtalet.  Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Kommunikation med vårdnadshavare bygger broar : En kvalitativ studie om förskollärares syn på samverkan med flerspråkiga vårdnadshavare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Elin Singdén; [2020]
    Nyckelord :Samverkan; förskola; flerspråkighet; mångkulturalitet; vårdnadshavare; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka förskollärares syn på samverkan med flerspråkiga vårdnadshavare samt få en djupare förståelse för hur förskollärare arbetar med att skapa bra samverkan. Metoden som användes var kvalitativa intervjuer med förskollärare. LÄS MER

  4. 4. ”Vi måste förstå varandra så att mitt barn kan utvecklas” : Nyanlända vårdnadshavares och pedagogers upplevelser gällande samverkan, delaktighet och inflytande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Amanda Larsson; Hodan Sheik-Hassan; [2020]
    Nyckelord :Förskola; nyanlända vårdnadshavare; föräldrasamverkan; delaktighet; inflytande; kommunikation; interkulturellt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa hur tre pedagoger och tre nyanlända vårdnadshavare upplever nyanlända vårdnadshavares möjlighet till delaktighet och inflytande i förskolans verksamhet. För att besvara det har enskilda kvalitativa intervjuer genomförts med tre olika pedagoger verksamma i förskolan samt tre nyanlända vårdnadshavare som har barn i förskolan. LÄS MER

  5. 5. ”This is röd, not pink...” : En kvalitativ studie med narrativ ansats om flerspråkigaförskolebarns kommunikation vid leksituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Mia Söderlind; Josefin Eriksson; [2019]
    Nyckelord :flerspråkighet; förskola; kommunikation; lek; lekmaterial.;

    Sammanfattning : I vår kvalitativa studie har vi undersökt hur flerspråkiga barn, utan gemensamt verbalt språk,kommunicerar vid leksituationer samt vilka lekmaterial som används i barnens kommunikation ileken. Studien bygger på den sociokulturella teorin om barns utveckling. LÄS MER