Sökning: "förskolan och hemmet"
Visar resultat 16 - 20 av 236 uppsatser innehållade orden förskolan och hemmet.
16. Att identifiera sexuellt utsatta barn : En kartläggande litteraturstudie om sexuellt utsatta barns beteendemönster och kännetecken.
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Sexuella övergrepp mot barn är ett såväl nationellt som ett globalt problem som ökat senaste åren. Var femte barn uppskattas idag bli utsatt för sexuella övergrepp och bland dessa utmärkande siffror finns det även ett stort mörkertal då rädsla, skam och skuldkänslor hindrar många barn från att berätta om övergreppen. LÄS MER
17. Den Trygga Pedagogen : Om arbetet med blyga och tysta barns verbala kommunikation i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med studien var att belysa pedagogernas upplevda roll i arbetet med de blyga och tysta barnens verbala kommunikation i förskolan. Utifrån en fenomenografisk ansats har intervjuer genomförts med tre pedagoger. LÄS MER
18. Språkutveckling för flerspråkiga barn i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur förskolepedagoger resonerar om och arbetar med flerspråkiga barns språkutvecklingen kopplat till modersmålet bland flerspråkiga barn. I den forskning jag använda en kvalitativ metod. Jag utfört studien genom att undersöka tre olika förskolor i Malmö. LÄS MER
19. Modersmålsundervisning i förskolan : Förskollärares stöd i modersmålsundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Detta examensarbete är en studie om modersmålsundervisning i förskolan.Studien fokuserar mer på hur förskollärare stödjer barn att utvecklamodersmålet i förskolan. Samt vilka resurser används och hur är samarbetetmed hemmet när det gäller modersmålsutveckling. LÄS MER
20. TAKK och bildstöd i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares syn på TAKK och bildstöds påverkan på barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/DidaktikSammanfattning : Språk och lärande har nära anknytning till varandra och varje barn ska få möjlighet att uttrycka sig med hjälp av olika uttrycksformer (Läroplan för förskolan [Lpfö18], 2018). Förskollärare är ansvariga för att ge barnen i förskolan de förutsättningar som behövs för att språkutveckling ska ske (Lpfö18, 2018). LÄS MER