Sökning: "förskolan och hemmet"
Visar resultat 21 - 25 av 236 uppsatser innehållade orden förskolan och hemmet.
21. Förskollärares perspektiv på genus i förskolan : "Det går ju inte att dricka vatten ur en blå kopp..."
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att belysa fyra pedagogers perspektiv på genus och arbetet med det i förskolan, detta då det visat sig i en granskning gjord av Skolinspektionen att det finns brister i genusarbetet i förskolan. Förskolan ska värna om demokratiska värderingar där alla barn har likvärdiga villkor utan förväntningar utifrån kön som kan påverka barnens livsvillkor. LÄS MER
22. Att bemöta barnets trygghetsbehov i förskolan : En kvalitativ studie baserat på förskollärares och vårdnadshavares erfarenheter om hur barnets trygghetsbehov tillämpas i förskolans kontext
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Studiens syfte var att bidra med fördjupad förståelse om hur förskollärare och vårdnadshavare uppfattar att förskolan arbetar för att tillgodose barnets trygghetsbehov, samt synliggöra om vårdnadshavarnas och förskollärares uppfattningar skiljer sig åt. Läroplanen för förskolan (Skolverket 2018) beskriver att förskolan ska präglas av en trygg och omsorgsfull atmosfär, därav finns ett intresse i studien att synliggöra hur förskolan gör för att tillgodose barnets trygghetsbehov utifrån både förskollärares och vårdnadshavares perspektiv. LÄS MER
23. DIGITALA VERKTYG OCH FLERSPRÅKIG UNDERVISNING I FÖRSKOLAN En systematisk litteraturöversikt om barn och lärares användning av digitala verktyg och digital kompetens i förskolan
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet för denna systematiska översiktsstudie är att undersöka vad som framkommer i tidigare forskning om barns och lärares digitala kompetenser och användning av digitala verktyg i arbetet med flerspråkighet i förskolan. I studien inkluderas 11 analyserade artiklar. LÄS MER
24. Tillsammans för barnets bästa : En kvalitativ studie kring förskollärarens syn på samverkan med vårdnadshavare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Samverkan mellan förskollärare och vårdnadshavaren är en oundviklig aspekt inom förskolan. Syftet med vår studie är att undersöka och få djupare kunskap om förskollärares perspektiv på samverkan med vårdnadshavare inom ramen för förskolan. LÄS MER
25. En studie om hur förskollärare arbetar och förhåller sig till kulturella skillnader, för att bidra till kulturell jämlikhet, inom förskolans verksamhet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur förskollärare, yrkesverksamma på mångkulturella förskolor, arbetar och förhåller sig till kulturella skillnader för att bidra till kulturell jämlikhet inom förskolans verksamhet. Studien bygger på en kvalitativ studie där vi intervjuade två förskollärare från två skilda avdelningar på en förskola i en mellanstor stad. LÄS MER