Sökning: "förskolan och hemmet"

Visar resultat 11 - 15 av 236 uppsatser innehållade orden förskolan och hemmet.

  1. 11. Vårdnadshavares uppfattningar om förskoleuppdraget : - en intervjustudie för att uppmärksamma vårdnadshavares perspektiv på förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Frida Eriksson; Lina Henriksson; [2023]
    Nyckelord :delaktighet och inflytande; dialog; omsorg; undervisning; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vårdnadshavares uppfattningar om förskoleuppdraget samt deras upplevelse av möjlighet till delaktighet och inflytande. Studien genomförs eftersom det framkommit att vårdnadshavarnas perspektiv är underrepresenterat i forskning kring förskolan. LÄS MER

  2. 12. Förskollärares arbete för att öka barns upplevelse av trygghet i förskolan i relation till anknytningsteori

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Agnes Nyberg; Keerati Wangpia; [2023]
    Nyckelord :Anknytningsteori; förskoledidaktik; förskollärare; otryggt anknytningsmönster; socialt tillbakadragande; trygghet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete i didaktik har som syfte att genom en systematisk litteraturanalys att undersöka hur förskollärare bör agera för att inkludera tysta, tillbakadragna och oroliga barn i relation till anknytningsteori. Arbetet utgörs av två forskningsfrågor varav den första forskningsfrågan handlar om hur en förskollärare genom att observera ett barns beteende kan uppmärksamma att barnet kan ha ett otryggt anknytningsmönster. LÄS MER

  3. 13. Hur påverkas barn när de utsätts för missförhållanden i hemmet? : En kvalitativ studie om förskolepersonalens upplevelser av barnets mående och beteende till följd av olika missförhållanden

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :liridona Krasniqi; Amanda Ekberg; [2023]
    Nyckelord :Keywords: Children who get hurt; behavior; preschool; preschool teacher; maltreatment; wellness; neglect.; Nyckelord: Barn som far illa; beteende; förskola; förskollärare; missförhållande; mående; omsorgssvikt.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa och undersöka hur förskolepersonal upplever att barns mående och beteende påverkas när de växer upp under missförhållanden i hemmet. Vi vill undersöka på vilket sätt personalen på förskolan uppmärksammar barnets mående och beteende. LÄS MER

  4. 14. Sköldpaddans inverkan på leken eller dockan som bor i ett paket : En kvalitativ studie om hemtingets funktion för samspelet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Pontus Quist; Sofi Persson; [2023]
    Nyckelord :Artefakter; Förskola; Samspel; Övergångsobjekt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa förståelse för hemtingens roll som social aktör i barns lek på förskolan. De objekt som inte tillhör förskolan men som ges mandat på en plats där reglerna inte är självklara, kommer i denna uppsats att kallas för hemting. LÄS MER

  5. 15. Samverkan – den viktiga dialogen om allt : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av samverkan mellan förskolan och hemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emina Nukic; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; organisationsteori; samverkan; samverkansformer; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : I förskolans läroplan läggs stor vikt vid samverkan mellan förskolan och hemmet. Det slås fast att ett nära och förtroendefullt samarbete mellan förskolan och hemmet skapar bästa möjliga förutsättningar för att barnen ska utvecklas rikt och mångsidigt. LÄS MER