Sökning: "förskolans läroplan Lpfö 98"

Visar resultat 1 - 5 av 101 uppsatser innehållade orden förskolans läroplan Lpfö 98.

  1. 1. Barns användande av pekplattor som diskursiv praktik : En diskursanalytisk studie av policydokument relaterade till barns användande av digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Anna Karin Thorén; Ellen Mårud; [2022]
    Nyckelord :Barns hälsa; digitalisering; diskurs; lärande; pekplatta; policy; utveckling;

    Sammanfattning : Digitalisering och barns användande av pekplattor är ett omdebatterat ämne med en lång rad infallsvinklar och riktlinjer som vänder sig till såväl vårdnadshavare som professioner inriktade på barn. Till studiens problembakgrund är World Health Organisations publicering av ett dokument med riktlinjer om bland annat barns skärmanvändning, ett dokument som skapar ett spänningsfält och en motsägelse både i relation till vad tidigare forskning kommit fram till samt riktlinjer som den svenska Rikshandboken i barnhälsovård för professionen respektive förskolans läroplan anger. LÄS MER

  2. 2. FÖRSKOLANS LÄROPLAN, PEDAGOGEN OCH SVENSKHETENS NORM : En diskursanalys om utpekandet av ”den Andre” i förskolans läroplan, Lpfö 98:18

    M1-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Alaa Mustafa; [2021]
    Nyckelord :förskolans läroplan; förskola; Lpfö 98:18; pedagogik; ”vi och dom”; ”de andra”; norm; språk; makt; identitet; Vithet; svenskhet;

    Sammanfattning : Jag har valt att skriva en diskursanalys om, och i så fall hur, representativa begrepp i förskolans läroplan Lpfö 98:18 speglar maktförhållandet i majoritetssamhällets normer. Jag har genom att anta ett poststrukturalistiskt perspektiv belyst och analyserat konstruktionen av begreppen demokrati, norm, språk och identitet i förskolans läroplan Lpfö 98:18. LÄS MER

  3. 3. “När Du och Jag möts” : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med språk- och kommunikationsstöd i förskolans utomhusmiljö utifrån ett relationellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Matilda Stenroos; Filippa Rehnberg; [2021]
    Nyckelord :Språklig sårbarhet; förskola; förskollärare; språk- och kommunikationsstöd; utomhusmiljö; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Det är en mänsklig rättighet att kunna kommunicera med sin omvärld och en fungerande kommunikation kan ses som en förutsättning för såväl lärande som delaktighet (Specialpedagogiska skolmyndigheten 2021). Enligt Läroplan för förskolan (Lpfö 98/18) ska förskolans miljö vara tillgänglig för alla barn och inspirera till samspel och utforskande av omvärlden. LÄS MER

  4. 4. Lekens roll i förskolans läroplan – : - En studie av hur begreppet lek skrivits fram i förskolans styrdokument.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Veronica Jansson; [2021]
    Nyckelord :: Textanalys; läroplansteori; formuleringsarena; lek; styrning; läroplanen för förskolan; begreppshistorisk analys;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på en begreppshistorisk textanalys med läroplansteori och dess formuleringsarena som utgångspunkt. Studiens syfte är att analysera hur begreppet lek skrivs fram i läroplanen för förskolan. LÄS MER

  5. 5. Förskolan, närmande mot eller fjärmande från skolan? : En skolpolitisk analys av revisionerna av förskolans läroplan

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Susanne Lingblom; [2021]
    Nyckelord :Läroplan; förskola; skolpolitik;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att jämföra Läroplanen för förskolan, Lpfö 18, med föregångarna Lpfö 98 rev 10 och Lpfö 98 för att analysera revisionerna 2010 och 2018 ur ett skolpolitiskt perspektiv. Efter en innehållsanalys av förändringarna i läroplanen har dessa analyserats i förhållande till de skolpolitiska idéer som träder fram i regeringens uppdrag till Skolverket, motioner och propositioner samt Skolverkets arbete med revisionerna. LÄS MER