Sökning: "förskolans utveckling i specialpedagogik"

Visar resultat 6 - 10 av 41 uppsatser innehållade orden förskolans utveckling i specialpedagogik.

  1. 6. Att slänga sig i torktumlaren och komma ut på andra sidan : Om förskollärares och specialpedagogers erfarenheter av hinder och framgångsfaktorer i arbetet med barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hanna Ericsson Franzén; Veronica Svensson; [2022]
    Nyckelord :Specialpedagogik; förskola; barn i behov av särskilt stöd; likvärdighet; samverkan; frirum;

    Sammanfattning : Enligt förskolans styrdokument ska barn i förskolan få det stöd de behöver för sin utveckling, men det finns samtidigt ingen konkret vägledning för hur det ska gå till eller krav på tillgång till specialpedagogisk kompetens. De lokala förutsättningarna varierar, vilket i sin tur innebär problem med förskolans likvärdighet. LÄS MER

  2. 7. "Vi får säga att det är skitjobbigt ibland" : En kvalitativ analys av det specialpedagogiska uppdraget i förskolan

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ellen Jerringe; Klara Sjölinder; [2022]
    Nyckelord :specialpedagogik; förskola; kritiskt perspektiv; kompensatoriskt perspektiv; dilemmaperspektiv; inkludering;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks förskollärares upplevelser av det specialpedagogiska uppdraget i förskolan samt framskrivningen av sagda uppdrag i Salamancadeklarationen. Vidare analyseras kopplingar mellan dessa med hjälp av tre perspektiv på specialpedagogik sammanfattade av Claes Nilholm (2020). LÄS MER

  3. 8. Att främja barns språkutveckling : En del av det specialpedagogiska uppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Susanna Blagus Sandberg; [2022]
    Nyckelord :Språkutveckling; specialpedagogik; förskola; anpassningar; samarbete;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att skapa en ökad kunskap för hur man arbetar med språkutveckling i förskolan. Även bidra med en förståelse för hur specialpedagoger och förskollärare tillsammans arbetar för att främja och stötta barns språkutveckling. LÄS MER

  4. 9. Specialpedagogik i förskolan : Begränsningar, möjligheter och målsättningarVad anser specialpedagoger och pedagoger är förutsättningarna för ett framgångsrikt arbete med barn i behov av stöd?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elenore Björner; [2022]
    Nyckelord :: behov av stöd; möjlighet; pedagog; specialpedagog; specialpedagogik; tydliggörande pedagogik;

    Sammanfattning : Utbildningen i förskolan skall vara likvärdig och arbetet i förskolan ska präglas av omsorg, välbefinnande, trygghet och utveckling. Detta hänger ihop med att det i läroplanen står att man inte ska bedöma det enskilda barnet och att de då kan bli svårt att veta om ett barn är i behov av stöd. LÄS MER

  5. 10. INTENSIVINLÄRNING FÖR SMÅ BARN MED AUTISM

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Veronika Kvick; [2021-08-09]
    Nyckelord :autism; IBT; TBA; ABA; förskola; habilitering;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar till att få kunskap om de erfarenheter professionella inom habiliteringen och inom förskolan kommunicerar gällande möjligheter och hinder runt arbetet med förskolebarn utifrån metoden Intensiv beteendeträning (IBT) - habiliteringens intensivintervention till barn som erhållit en autismdiagnos. Vidare syftar studien till att belysa olika perspektiv på lärande som framträder i relation till dessa erfarenheter samt hur arbetet med metoden påverkar det enskilda barnet. LÄS MER