Sökning: "förskollärarnas förhållningsätt"
Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden förskollärarnas förhållningsätt.
1. En aktionsforskningsstudie om hur bokläsning kan främja språkutveckling i en flerspråkig barngrupp
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med vår studie är att stärka arbetet kring språkutveckling i relation till flerspråkighet genom att använda bokläsning som arbetssätt. Eftersom pedagogerna saknar tydliga rutiner kring bokläsning samt att det är oklart med vilket syfte man läser, valde vi därför detta område som ett utvecklingsområde i våra verksamheter. LÄS MER
2. ”Den utmaning som jag ser är att inte glömma bort de flerspråkiga barnen”. En kvalitativ forskningsstudie om förskollärares uppfattningar om flerspråkighet
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Avsikten med följande studie är att genom intervjuer ta reda på förskollärares uppfattningar om flerspråkighet i förskolans verksamhet. Syftet är att ta reda på om alla barn har samma förutsättningar att utveckla sitt modersmål då granskningar har visat att arbetet med flerspråkighet behöver förbättras. LÄS MER
3. Fysisk aktivitet i förskolans inomhusmiljö : En intervju- och observationsstudie om förskollärares förhållningsätt till grovmotoriska rörelser
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om vilka förhållningsätt förskollärare har till användningen av inomhusmiljön i den fria leken och hur det möjliggör och begränsar barns möjligheter till grovmotoriska rörelser. Detta har undersökts genom kvalitativa intervjuer med verksamma förskollärare samt observationer av inomhusmiljön och förskollärarens agerande. LÄS MER
4. Inomhusmiljö som grund till barns utveckling och lärande : En intervjustudie om hur förskolläraren förhåller sig till och arbetar med den fysiska inomhusmiljön i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka förskollärarnas förhållningsätt till den fysiska inomhusmiljön i förskolan och hur de arbetar med den för att främja barns utveckling och lärande. John Deweys teori om barns lärande har varit den teoretiska utgångspunkten i denna studie. LÄS MER
5. Det finns ju jättemycket lärande utomhus, det är lite vad man som pedagog gör det till. : Förskollärares uppfattningar om delaktighet i uteleken
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare uppfattar sin delaktighet i barns utevistelse, samt hur de beskriver betydelsen av leken utomhus. Studiens berörda frågeställningar är: Hur uppfattar förskollärare lärandet utomhus? Hur uppfattar förskollärare sitt deltagande i leken på utevistelsen? En kvalitativ metod har använts och studien utgår från en fenomenografisk ansats. LÄS MER