Sökning: "förväntningar på sfi"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden förväntningar på sfi.

  1. 1. Redo att jobba? : En kvalitativ intervjustudie om sfi-utbildningens förberedelser till arbetslivet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Rasmus Woodhouse; [2023]
    Nyckelord :Arbetsrelaterat språkbruk; sfi; kvalitativ innehållsanalys; språklig identitet; svenska som andraspråk.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur arbetsrelaterat språkbruk har integrerats i sfi-utbildningen utifrån tidigare sfi-elevers perspektiv i jämförelse med deras erfarenheter på den svenska arbetsmarknaden. Detta undersöktes utifrån tre frågeställningar: (1) I vilken mån upplever sfi-eleverna att sfi-utbildningen inriktats mot arbetsrelaterade kontexter och språkbruk? (2) Vilka förväntningar hade sfi-eleverna angående sfi-utbildningens roll för deras framtida jobb? (3) Hur uppfattar sfi-eleverna sin språkliga identitet och sin egen förmåga att använda språkkunskaperna från sfi på arbetsplatsen? Fyra intervjuer genomfördes med tidigare sfi-elever som alla hade arbetslivserfarenhet på den svenska arbetsmarknaden. LÄS MER

  2. 2. Skönlitteratur och andra typer av texter : En kvalitativ intervjustudie om 13 lärares didaktiska val i kurserna Svenska 1–3, SVA 3 och SFI kurs D

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Sara Flodin; Ilona Henrysson; [2021]
    Nyckelord :Svenska; gymnasiet; skönlitteratur; didaktik; kvalitativa intervjuer; inkludering; proximal utvecklingszon; skolans demokratiska uppdrag; likvärdig undervisning;

    Sammanfattning : I studien undersöks svensklärares val av undervisningsmetoder och innehåll vid arbetet med skönlitteratur i kurserna Svenska 1–3, SVA 3 och SFI kurs D. Studien ämnade att svara på hur lärarna motiverar didaktiska val utifrån skolans uppdrag, vilka val lärarna gör kopplat till elevernas måluppfyllelse och utbildningsform samt hur läraren implementerar elevinflytande och medbestämmande vid skönlitterära inslag i svenskundervisningen. LÄS MER

  3. 3. Svensk till varje pris?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Nike Sandberg; [2014]
    Nyckelord :identitet; integration; stigma; Sfi; diskursanalys; Social Sciences;

    Sammanfattning : Att inte få sina anspråk erkända på grund av brist på överensstämmelse med samhälleliga förväntningar är ett problem som står i rampljuset i denna studie. Studiens empiriska utgångspunkt är hämtad ur tv-serien ”Svenska till varje pris”, vilken visar åtta människor som deltar i en utbildning i ”Svenska för invandrare” (Sfi) med målet att slutföra den på åtta veckor. LÄS MER

  4. 4. Motivation på SFI : En kvalitativ intervjuundersökning om fyra lärares uppfattningar kring hur man kan arbeta för att motivera eleverna på SFI

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Melisa Mehonjic; [2013]
    Nyckelord :Motivation; andraspråks; instrumentell och integrativ motivation; inre och yttre motivation; motivationsarbete; lärare- elev relation; förväntningar; elevers delaktighet;

    Sammanfattning : Due to lack of knowledge about motivation in Swedish for adult immigrants (SFI ), I have chosen to write about motivation. Motivation is a complex concept to understand. It has different meanings depending on what context the term is put in. In this study , you will read about the external and internal motivation . LÄS MER

  5. 5. ”Snö! Det betyder vit som snö!” Vuxna kursdeltagares och lärares reflektioner över ett läromedel för läs- och skrivinlärning (i relation till läromedelsforskningen)

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Anna Nordström; [2012-07-09]
    Nyckelord :läromedel för alfabetisering; interaktionistisk text; kursdeltagares och lärares reflektioner;

    Sammanfattning : I det här specialarbetet studeras läromedlet Svenska och mycket mer /ABC, som används i den grundläggande alfabetiseringsundervisningen i sfi, utifrån ett interaktionistiskt perspektiv på text med en hermeneutisk teoriram. Med utgångspunkt i det interaktionistiska perspektivet har fyra kursdeltagare och fyra lärare i den grundläggande sfi-utbildningen intervjuats om hur de uppfattar läromedlet och vad de finner som lätt eller svårt med det. LÄS MER