Sökning: "fallenhet för matematik"

Visar resultat 11 - 15 av 52 uppsatser innehållade orden fallenhet för matematik.

  1. 11. Redan klar med matteboken? Fortsätt öva på din Ipad. : En emprisk studie om hur läromedel i matematik tillvaratar personlighetsdragen hos elever med fallenhet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Cornelia Hermelin; Ebba Karlsson; [2020]
    Nyckelord :matematik; elever med fallenhet; läromedel; lågstadiet; motivation; kreativitet; höga intellektuella förmågor;

    Sammanfattning : Denna empiriska studie syftar till att undersöka huruvida läromedel, anpassade för lågstadiet, tillvaratar personlighetsdragen hos elever med fallenhet i matematik samt vad det innebär att tillvarata motivation, kreativitet och höga intellektuella förmågor.  Studiens teoretiska utgångspunkt är Mönks triadiska interdependensmodell, där personlighetsdragen hos elever med fallenhet tar sin grund. LÄS MER

  2. 12. Rika problemlösningsuppgifter i matematik för årskurs 6 : - med fokus på det matematiska innehållet, lärares undervisning i problemlösning samt elever med matematisk fallenhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Karolina Lang; Elin Ahlgren Veinfors; Malin Andersson; [2020]
    Nyckelord :fallenhet; läromedelsanalys; matematik; rika matematiska problem; problemlösning; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att identifiera och analysera rika matematiska problemuppgifter i ett vanligt förekommande läromedel för årskurs 6. Studien ämnar även att, genom intervjuer med undervisande matematiklärare, undersöka om och hur lärares undervisning utmanar elever med fallenhet för matematik. LÄS MER

  3. 13. Observationsstudie av elevers resonemang vid problemlösning i sannolikhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Lars-Ola Hahlin; [2020]
    Nyckelord :Reasoning; probability; Observationsstudie; sannolikhetsresonemang; kreativt resonemang; klassisk sannolikhet; subjektiv sannolikhet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är undersöka hur gymnasieelever resonerar i sannolikhet genom att observera dem vid problemlösning. I vårt dagliga liv möts vi av sannolikhet i olika former och ämnet är inkluderat i matematiken i den svenska skolan. LÄS MER

  4. 14. Fröken, boken är för lätt! : En läromedelsanalys i matematik inriktad på problemlösning och elever med fallenhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Emilia Liljenrud; Marcus Karlström; [2020]
    Nyckelord :Gifted students; problem solving; Chamberlin; challenge; Sheffield; creativity; Fallenhet; problemlösning; Chamberlins modell; utmaning; Sheffield; kreativitet;

    Sammanfattning : Denna studie är en läromedelsanalys med inriktning för elever med fallenhet för matematik. Studien syftar till att undersöka hur väl läromedel i matematik utmanar elever med fallenhet inom ämnet problemlösning. Syftet var även att bidra till mer kunskap rörande undervisning för elever med fallenhet. LÄS MER

  5. 15. Matematiska uppgifter för särbegåvade – finns det? : En empirisk studie om hur rika matematiska uppgifter identifieras i läromedel på lågstadiet samt hur uppgifterna kan berika alla elevers kunskapsutveckling

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Marcus Mellström; Marie Hansson; [2020]
    Nyckelord :Matematisk fallenhet; särbegåvning; rika matematiska uppgifter; läromedel; heuristisk metod;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att identifiera huruvida det i tre utvalda läromedel, Prima Matematik 1B, Favoritmatematik 1B samt Mera Favoritmatematik 1B, kan identifieras rika matematiska uppgifter utifrån Sheffields tio kriterier. Studien ämnar även undersöka hur uppgifterna i urvalet eventuellt kan bidra till att utveckla alla elevers kunskapsutveckling inom ämnet. LÄS MER