Sökning: "rika matematiska uppgifter"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden rika matematiska uppgifter.

  1. 1. Hur stor är utvecklingsmöjligheten av procedur- och begreppsförmågan i ett digitalt läromedel? : En kvalitativ innehållsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Essma Jassim; Theresa Karolina Repa; [2022]
    Nyckelord :Skills training; digital teaching material; procedural knowledge; conceptual understanding; mathematical competencies; design of digital curriculum; Färdighetsträning; digitalt läromedel; procedurförmågan; begreppsförmågan; matematiska förmågor; designen av digitala läromedel.;

    Sammanfattning : Det finns ett stort utbud av digitala läromedel idag vilket kräver ökad kompetens att kunna värdera och välja lämpligt digitalt läromedel till undervisningen. Flera digitala läromedel marknadsförs som program innehållandes färdighetsträning. LÄS MER

  2. 2. Problemlösning i läromedel : matematiska förmågor som eleverna kan utveckla genom problemlösningsuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sara Hedlund; [2022]
    Nyckelord :Läromedel; matematik; matematiska förmågor; problemlösning; rika problemlösningsuppgifter;

    Sammanfattning : Tidigare studier har visat att det är vanligt att inom ämnet matematik använda sig av läromedel. Skolverket (2019) har fastställt i kursplanen för matematik att undervisningen ska behandla flera olika områden där eleverna ska få en möjlighet att utveckla deras matematiska förmågor. Ett av dessa områden innefattar problemlösning. LÄS MER

  3. 3. Utveckla entreprenöriella förmågor genom problemlösning i matematik : Utifrån ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för utbildning och lärande

    Författare :Malin Sjödén; [2021]
    Nyckelord :Entreprenöriell; problemlösning; förmågor; lärare; 1–3; matematiska problem; entreprenörskap; öppna uppgifter; rika problem; MOSAIK;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka vilka entreprenöriella förmågor lärare anser att elever får möjlighet att utveckla genom problemlösningsaktiviteter i matematik. Frågan är relevant eftersom entreprenörskap ska löpa som en röd tråd genom all undervisning enligt Lgr11 (Skolverket, 2019). LÄS MER

  4. 4. Matematiska uppgifter för särbegåvade – finns det? : En empirisk studie om hur rika matematiska uppgifter identifieras i läromedel på lågstadiet samt hur uppgifterna kan berika alla elevers kunskapsutveckling

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Marcus Mellström; Marie Hansson; [2020]
    Nyckelord :Matematisk fallenhet; särbegåvning; rika matematiska uppgifter; läromedel; heuristisk metod;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att identifiera huruvida det i tre utvalda läromedel, Prima Matematik 1B, Favoritmatematik 1B samt Mera Favoritmatematik 1B, kan identifieras rika matematiska uppgifter utifrån Sheffields tio kriterier. Studien ämnar även undersöka hur uppgifterna i urvalet eventuellt kan bidra till att utveckla alla elevers kunskapsutveckling inom ämnet. LÄS MER

  5. 5. Varierad matematikundervisning : problemlösning

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Joakim Englund; Johanna Ahlander; [2019]
    Nyckelord :Rika problem; Rika matematikuppgifter; Läroböcker; Årskurs 2;

    Sammanfattning : En läroboksstyrd matematikundervisning innebär mindre möjligheter att utveckla elevers problemlösningsförmåga. Syftet med denna studie är att öka kunskapen om lärares varierande undervisning om problemlösning i och utöver lärobok i årskurs 2. Fyra frågeställningar användes för att uppnå syftet. LÄS MER