Sökning: "fenomenologi erfar"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden fenomenologi erfar.

  1. 1. Leda som lärare. En kvalitativ studie om hur arbetslagsledaren navigerar i utrymmet mellan skolledning och kolleger

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Daniel Edvardsson; [2023-05-29]
    Nyckelord :arbetslagsledare; mellanledare; livsvärld; fenomenologi; skolledning; praktikarkitekturer; Foucault; makt;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur fem arbetslagsledare (mellanledare) upplever att leda sina lärarkolleger utan att vara deras chef. Studien avser också fånga hur arbetslagsledare erfar att verka i fältet mellan skolledning och lärarlag. LÄS MER

  2. 2. Vi är väl förskollärare utomhus lika mycket som inomhus? : En kvalitativ intervjustudie om förskollärarnas beskrivningar på utomhuspedagogik och utomhusundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Sofia Berggren; Johanna Ek; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bilda med kunskap om förskollärarnas upplevelser om utomhuspedagogik samt hur de beskriver sina erfarenheter om undervisning utomhus. För att besvara studiens syfte och frågeställningar har kvalitativ metod använts där sju semistrukturerade intervjuer genomförts för att skapa empiri till studiens resultat. LÄS MER

  3. 3. Meningsskapande i musikbedömning : En studie av lärares upplevelser och hur de erfar att bedömning sker i musikundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Erik Eklund Larsson; [2022]
    Nyckelord :Assessment; High school; Meaning creation; Phenomenology; Interviews; Bedömning; Högstadiet; Meningsskapande; Fenomenologi; Intervjuer;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka musiklärares bedömningspraktiker och utvärdering av bedömande. Med en fenomenologisk utgångspunkt undersöks musiklärares uppfattningar om bedömning, hur de utvärderar bedömandet och vad de erfar som meningsfullt att bedöma. LÄS MER

  4. 4. “Vad är en konflikt egentligen?” : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av konflikter i barns egeninitierade lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elina Svensson; Patricia Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :Fenomenologi; förskollärare; intervju; konflikt; livsvärld; upplevelse;

    Sammanfattning : Konflikter mellan barn är en naturlig del av vardagen i förskolans utbildning. Meningsskiljaktigheter kan visas genom skilda tankar och viljor. Föreliggande studie handlar om konflikter i förskolan. Syftet med studien var att undersöka utifrån fenomenologisk ansatshur förskollärare upplever konflikter mellan barn i förskolans utbildning. LÄS MER

  5. 5. ATT VARA LÄRARE I OMVÄRLDEN En fenomenologisk hermeneutisk studie av hur lärarstudenter med bakgrund som civilingenjörer erfar att vara lärare.

    Master-uppsats,

    Författare :Annette Mitiche; [2020-04-07]
    Nyckelord :civilingenjör; lärarstudenter; läraridentitet; lärarutbildning; KPU; livsvärld; fenomenologi; hermeneutik;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur lärarstudenter med bakgrund som civilingenjör erfar att vara lärare under en ett-årig lärarutbildning (KPU). Studiens mer specifika syfte är att fånga centrala aspekter av identitetsskapande rörelser i att vara lärare hos lärarstudenter. LÄS MER