Sökning: "fenomenologiska perspektivet"

Visar resultat 6 - 10 av 83 uppsatser innehållade orden fenomenologiska perspektivet.

  1. 6. Förkroppsligad fysikundervisning : Fokus på fysikundervisningen i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap; Linköpings universitet/Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap

    Författare :Almida Aronsson; Emilia Johansson; [2022]
    Nyckelord :Fysiska perspektivet; fenomenologiska perspektivet; ekologiska perspektivet; sociokulturella perspektivet; förkroppsligande; fysikundervisning;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie presenterar fyra olika perspektiv på hur kroppen kan integreras i fysikundervisningen. Dessa är det fysiska, fenomenologiska, ekologiska och sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  2. 7. Lärmiljöernas betydelse för inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Linda Brink; Anna Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Individ; inkludering; lärmiljöer; samsyn; undervisning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Brink, Linda och Nilsson Anna (2022). Lärmiljöernas betydelse för inkludering. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 8. "Drama har en otrolig genomslagskraft" : En studie om pedagogers tankar och erfarenheter om drama i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Jennie Skansen; Emma Bäckström; [2022]
    Nyckelord :Drama; estetik; fenomenografi; fenomenologi; förskola; pedagogers tankar.;

    Sammanfattning : Den här studien tar upp pedagogers relation till drama i förskolan samt hur pedagogerna arbetar med drama i verksamheterna. I vår studie använder vi oss av en fenomenografisk metodansats för att identifiera de olika uppfattningar som pedagogerna lyfter fram i intervjuerna. LÄS MER

  4. 9. Samverkan mellan hem och förskola : En kvalitativ studie om hur förskollärare upplever samverkan på relationsnivå med vårdnadshavare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Linnéa Green; Viktoria Green; [2022]
    Nyckelord :Collaboration; Preschool Teacher; Guardian; Relationships; Samverkan; Förskollärare; Vårdnadshavare; Relationer;

    Sammanfattning : Förskolan är en arena för möten mellan olika människor, speciellt med olika vårdnadshavare. Förskollärare och vårdnadshavare har barnen som gemensam nämnare och strävar efter att det ska gå bra för dem. LÄS MER

  5. 10. Att göra jämställdhet i klassrummet – om lågstadielärares tolkning och förståelse av skolans jämställdhetsuppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ida Lindén; Nathalie Holmquist; [2022]
    Nyckelord :jämställdhet; handlingsutrymme; lågstadiet; lågstadielärare; fenomenologi; kvantitativ jämställdhet; kvalitativ jämställdhet; lärarens upplevda handlingsutrymme; lärarens utnyttjade handlingsutrymme;

    Sammanfattning : Vi lever i ett av de mest jämställda länder i världen, trots detta har Sverige inte nått ända fram (Agenda 2030, 2019; Cushman, 2010; SCB, 2020). Med denna studie undersöker vi hur det ser ut på lågstadieskolor, och hur lärare gör för att med sitt inflytande påverka och förändra de normer och fördomar som finns i samhället. LÄS MER