Sökning: "fenomenologiska perspektivet"

Visar resultat 21 - 25 av 83 uppsatser innehållade orden fenomenologiska perspektivet.

  1. 21. Läppsurr eller sur läpp : En kvalitativ intervjustudie om lärares förhållningssätt till embouchyr i trombonundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Adam Axelsson; [2021]
    Nyckelord :brass; trombone; embouchure; methodology; interview; phenomenology; brass; trombon; embouchyr; metodik; intervju; fenomenologi;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att utifrån det fenomenologiska perspektivet samt livsvärldsperspektivet intervjua trombonlärare för att ta del av deras förhållningssätt till embouchyr i deras undervisning. I bakgrundkapitlet presenteras litteratur samt tidigare forskning som är kopplat till embouchyr. LÄS MER

  2. 22. Digitalisering och dess verktyg i förskolans värld : En uppsats om barnskötares och förskollärares syn på digitalisering och digitala verktyg

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Josefin Nilecrona; Sara Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Preschool; digital competence; digitization; digital tools; socio-cultural perspective; phenomenology; Förskola; digital kompetens; digitalisering; digitala verktyg; sociokulturellt perspektiv; fenomenologi;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to investigate preschool educators' views on digitalization at work. We have investigated preschool educators' views on digitalization and how the educators digital competence affects the use of digital tools. LÄS MER

  3. 23. Barns språk och kommunikationsmöjligheter vid matsituationer : "Ta vara på tillfället"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Emelie Truedsson; Erica Johansson; [2021]
    Nyckelord :Förskollärare; kommunikation; matsituation; språk;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att ta reda på förskollärarnas sätt att arbeta med barnens språk- och kommunikationsutveckling i matsituationerna. I studien har fyra förskollärare intervjuats runt om i Sverige som arbetat inom verksamheten i 1 till 32 år. LÄS MER

  4. 24. Kan jag tvinga fram en symfoni? : En fenomenologisk självstudie om metoder för kreativt skapande i komposition

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Ebba Erikzén Hermond; [2021]
    Nyckelord :composition; creative process; creative making; phenomenology; journal; komposition; kreativ process; kreativt skapande; fenomenologi; loggbok;

    Sammanfattning : I detta självständiga arbete studerar jag hur min kreativa process i komposition påverkas och förändras av olika faktorer. Studien utgår från ett fenomenologiskt perspektiv och tar inspiration från tidigare forskning och litteratur inom ämnena komposition och kreativitet. LÄS MER

  5. 25. Barn äts upp av den digitala tekniken : En intervjustudie om huruvida lärplattan främjar barns språk och kommunikation

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Lina Olofsson; Carina Skare; [2021]
    Nyckelord :Fenomenologiskt perspektiv; kommunikation; lärplatta; samspel; sociokulturella perspektivet; språk;

    Sammanfattning : Syftet med studie är bland annat att bidra med kunskap om förskolans arbete med digitala verktyg med inriktning på lärplattan för att främja alla barns språk och kommunikation. Studiens utgångspunkt har varit det fenomenologiska perspektivet med målet att få fatt i pedagogernas tankar och erfarenheter. LÄS MER