Avancerad sökning

Visar resultat 21 - 25 av 172 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 21. Presenting The Ward : A Study of the "Educational" and Three National Institute of Mental Health-Approved Films (U.S. 1950s)

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Filmvetenskap

    Författare :Marcus Neuman; [2022]
    Nyckelord :Educational films; Psych Ward; Mental illness; Patients; Stigma; Deinstitutionalization; Post-War Film; The Snake Pit; Man to Man; Mental Hospital; Back Into The Sun.;

    Sammanfattning : The subject of mental illness and the various disorders associated with it, is frequently sensationalized and capitalized upon in visual art forms. In cinema, many narratives have addressed or challenged public conceptions of mental illnesses, raising concerns about socially relatable consequences such as stigma. LÄS MER

  2. 22. The home as a foreign place in film : A case study of The Foster Boy (Der Verdingbub, Markus imboden, 2011), Undine (Undine, Christian Petzold, 2020) and Synonyms (Synonymes, Nadav Lapid, 2019)

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Vera Bühl; [2022]
    Nyckelord :home; foreign; diaspora; exile; nomadism; identity; homelessness; rootlessness; Heimat;

    Sammanfattning : This thesis explores the home as a foreign place in the three films The Foster Boy (Der Verdingbub, Markus Imboden, 2011), Undine (Undine, Christian Petzold, 2020) and Synonyms (Synonymes, Nadav Lapid, 2019). The theoretical framework draws on the concepts of Heimat and home as well as on aspects of diaspora, exile and nomadism, which are combined in a conceptualisation to which I refer to as ‘the foreign home’. LÄS MER

  3. 23. Connection Between : The research project investigating interactivity of digital worlds in a film production pipeline

    Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för film och media

    Författare :Aurora Hegerland Moen; [2022]
    Nyckelord :animation; video game technology; game technology; machinima; film; interactivity; interactive processes;

    Sammanfattning : “How can game technology be used to maximize creativity and create an effective production pipeline for an animated film?” I think creating animated film should be a fun and creative process, that is why I have chosen this research question. I explore techniques used in Machinima films and aim to make it more user friendly and less restrictive. LÄS MER

  4. 24. Digitala läromedel ur ett interaktivt och multimodalt perspektiv : En komparativ analys av digitala läromedel i religionskunskap  för högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Thomas Lindqvist; [2022]
    Nyckelord :Digitala läromedel; interaktiv; multimodal; socialsemiotik;

    Sammanfattning : Digitaliseringen av skolan har ökat användningen av digitalt material i undervisningssituationer. Vi ser nu en växande marknad och utbud av nya heltäckande digitala läromedel, som har andra möjligheter att integrera multimodala och interaktiva aspekter än traditionella trycka läroböcker. LÄS MER

  5. 25. Varför påminner Visual Vernacular om filmiska uttrycksätt? : En studie inom konstnärlig teckenspråkstext

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Avdelningen för teckenspråk

    Författare :Mindy Drapsa; [2022]
    Nyckelord :creative sign langauge; visual vernacular; real space blend;

    Sammanfattning : I denna studie tittar jag på vilka filmiska särdrag som förekommer i konstnärlig teckenspråkstext, Visual Vernacular, ur en kognitiv beskrivningsmodell för teckenspråk (Liddell 2003) som utgångspunkt för att öka förståelsen om Visual Vernaculars unika uppbyggnad. Tre Visual Vernacular-texter, från Amerika, Italien och Polen tas med till denna studies analysarbete vilket skett via annotering och ett urval av Visual Vernacular-segment för att finna kopplingar till filmiska uttrycksmedel. LÄS MER