Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Towards Automatic Generation of Personality-Adapted Speech and Emotions for a Conversational Companion Robot

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Alessio Galatolo; [2022]
    Nyckelord :Personality; Emotions; Human-Robot Interaction; Machine Learning; Large Language Models; Text-style transfer; GPT-3; STRAP; Personlighet; Känslor; Människa-robotinteraktion; Maskininlärning; Stora Språkmodeller; Överföring av text; GPT-3; STRAP;

    Sammanfattning : Previous works in Human-Robot Interaction have demonstrated the positive potential benefit of designing highly anthropomorphic robots. This includes physical appearance but also whether they can express emotions, behave in a congruent manner, etc. LÄS MER

  2. 2. "De skriver för lite för mig!" En studie om lärares uppfattningar kring högstadieelevers skrivutveckling i ämnet engelska och samspelet med träning i läsfärdighet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Tahereh Iran; [2015]
    Nyckelord :skrivandet; literacy; autenticitet; läsning; högstdieelever; kognitiv utveckling;

    Sammanfattning : BakgrundSkrivandet och läsning har stort inflytande på högstadieelevers kognitiva utveckling. När de läser mycket får de tillräcklig kunskap för att de ska kunna skriva vidare. Under skrivprocessen lär de sig tillämpa strategier för att de ska kunna formulera sig. LÄS MER

  3. 3. Talängslan i främmande språk : En litteraturstudie som undersöker elevers oro över att tala engelska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Miranda Oskarsson; Ida Bergström; [2015]
    Nyckelord :Engelska; tal; språklig ängslan; grundskolans tidigare år; klassrumsmiljö; främmandespråksundervisning;

    Sammanfattning : Enligt läroplanen ska elever lära sig att kommunicera på engelska och utveckla tillit till sin språkliga förmåga. För att som lärare kunna stötta eleverna i detta måste man veta vad som kan hindra denna utveckling. LÄS MER

  4. 4. From Bornholm : with love. Läsundervisning och läsmetoder i en kommun på den svenska västkusten.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Frida Engström; Sandra Larsson; [2010]
    Nyckelord :läsmetoder; läsundervisning; läsutveckling;

    Sammanfattning : BAKGRUNDI bakgrunden görs en längre redogörelse kring läsmetoder, begrepp inom läsundervisningen samt en genomgång av aktuell litteratur. Det är skolans skyldighet att se till att alla elever lyckas med läsningen. Alla barn är olika och lär sig på olika sätt. LÄS MER

  5. 5. Saga, film eller upplevelse? Elevers berättande mot språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Anna Gillberg; Susanne Petrovic; [2004]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien bygger på antagandet att det är bra för eleven att berätta mycket. Mycket berättande leder till att eleverna får ett större ordförråd, ett tydligt tal, stark självkänsla, glädje till språket och förmågan att strukturera ett material i huvudet. LÄS MER