Sökning: "förskollärare"

Visar resultat 21 - 25 av 227 uppsatser innehållade ordet förskollärare.

  1. 21. ”Vi själva är det viktigaste verktyget för att göra utomhusundervisning möjlig.” : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser och uppfattningar om utomhusundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :HuiJia Liu; Antonina Li; [2023]
    Nyckelord :Utomhusundervisning; ramfaktorer; ramfaktorteorin; utomhusmiljöer; utomhusvistelse; barns lärande;

    Sammanfattning : Syftet med den föreliggande studien är att med utgångspunkt i förskollärares upplevelser och uppfattningar om utomhusundervisning, undersöka och belysa olika faktorer som kan påverka genomförandet av utomhusundervisning i den dagliga förskoleverksamheten och på så sätt påverkar barns möjligheter till lärande. Empirin samlas kvalitativt in från sex förskollärare genom online semistrukturerade intervjuer via digital plattform Zoom eller Teams. LÄS MER

  2. 22. När blir dokumentationen pedagogisk? : En kvalitativ studie av förskollärares syn på barns delaktighet i den pedagogiska dokumentationen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jimen Isef; Arasa Polsiri; [2023]
    Nyckelord :pedagogisk dokumentation; dokumentation; barns delaktighet; socialkonstruktionistiskt perspektiv; ramfaktorteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa förekomsten av pedagogisk dokumentation i förskolans verksamhet, med fokus på barns delaktighet. Studien utgår ifrån fyra frågeställningar. LÄS MER

  3. 23. Om vi arbetar med digitala verktyg på rätt sätt, så gör man rätt! : En intervjustudie om förskollärares syn på digitala verktyg som artefakt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nicole Englund; Linnéa Westman; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; förskola; undervisning; synsätt; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Den här studien eftersträvar att söka kunskap om hur förskollärare ser på digitaliseringen i förskolan samt arbetet med digitala verktyg i utbildningen. Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare resonerar kring möjligheter och begränsningar med digitala verktyg i förskolans undervisning, samt hur förskollärare resonerar kring sin egen syn av digitala verktyg i förskolan. LÄS MER

  4. 24. FLERSPRÅKIGA BARNS SPRÅKSUTVECKLING I FÖRSKOLAN : En kvalitativ studie om hur förskollärare resonerar om sitt arbetssätt för att främja flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Trang Vu; Kewser Abdulrahman; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkiga; barn; förskollärare; språkutveckling; förskola;

    Sammanfattning : Syfte med studien var att öka kunskapen om hur förskollärare resonerar om sittarbetssätt för att främja flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan. Studienbaserades på ett sociokulturellt perspektiv om lärande och utveckling. LÄS MER

  5. 25. Flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :kinzi Ahmed; [2023]
    Nyckelord :flerspråkighet; språkutveckling; modersmål och lärande;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur förskollärare bemöter barn med annat modersmål än svenska och hur de jobbar med deras språkutveckling. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv och bygger på kvalitativa intervjuer med förskollärare i södra Sverige. LÄS MER