Sökning: "fokusgruppssamtal"
Visar resultat 16 - 20 av 121 uppsatser innehållade ordet fokusgruppssamtal.
16. Skönlitteraturundervisning i SVA-ämnet : En jämförande studie om SVA- och SVE-elevers uppfattningar om skönlitteratur i undervisningen
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Skönlitteraturens roll i svenska som andraspråk på gymnasiet är betydligt mindre än vad den är i svenskämnet. Syftet med studien är att undersöka SVA-elevers uppfattningar av sin skönlitteraturundervisning och vilka förtjänster de ser med den, samt jämföra detta med SVE-elevers resonemang. Metoden som används är fokusgrupper. LÄS MER
17. Bildämnet hjärta mobiltelefoner : Elevers tankar om sitt mobiltelefonbruk i- och utanför bildundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : Syftet med undersökningen var att genom etnografisk ansats/fokusgruppssamtal med elever i årskurs 9 undersöka vilka färdigheter eleverna övar genom användande av sociala medier- som även återfinns i styrdokumenten för ämnet bild. Detta gjordes med hjälp av medie- och informationskunskap som teoretisk tolkningsram utifrån undersökningens två frågeställningar; Hur tränar eleverna på centralt innehåll i bildämnet - bildframställning, narration, filmskapande- när de interagerar med sociala medieapplikationer & Vilka medie- och informationskunnighetsfärdigheter och förmågor tränas i elevernas privata sociala mediebruk? Undersökningen analyserades med hjälp av Intervjuanalys med fokus på mening. LÄS MER
18. "Stopp! Springer gör vi utomhus" : Barns behov och rörelsemöjligheter i förskolans inomhusmiljö
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktikSammanfattning : Barn ska få möjligheter till rörelse och fysisk aktivitet samt att uppleva rörelseglädje. Förskolan har ett uppdrag att se till att barnen får möjlighet att utveckla en uppfattning om hur rörelse och en näringsrik kost kan bidra till en hälsosam livsstil. LÄS MER
19. “Det där vet vi ju faktiskt inte egentligen” : En kvalitativ studie om hur förskollärare skapar förutsättningar för de yngsta barnens delaktighet och inflytande i pedagogisk dokumentation.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare skapar förutsättningar för de yngsta barnens (1–3 år) delaktighet och inflytande i pedagogisk dokumentation. Studien utgår ifrån följande frågeställning: - Hur beskriver förskollärare att de verkar för de yngsta barnens delaktighet och inflytande i arbetet med pedagogisk dokumentation? Studien utgår från en kvalitativ ansats och fokusgruppssamtal där totalt sex förskollärare har deltagit. LÄS MER
20. Språket från det sociala till det individuella : En kvalitativ studie om språkutvecklande arbetssätt på två olika fritidshem
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Fritidshemspedagogisk forskning; Jönköping University/Forskning för fritidshemmets pedagogikSammanfattning : Språket är en viktig pusselbit för att eleverna ska utvecklas både socialt och ämnesmässigt. ”Språk är människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära” (Skolverket, 2011, s. 1). Språket är en del av individens identitet och bör därför uppmärksammas i högre grad i fritidshemmets verksamhet. LÄS MER