Sökning: "fokusgruppssamtal"

Visar resultat 11 - 15 av 121 uppsatser innehållade ordet fokusgruppssamtal.

  1. 11. Även lärare kan råka säga fel, jag lovar : En fokusgruppsstudie av hur mellanstadieelever uppfattar trovärdigheten hos olika informationskällor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Helena Engvall Kristensen; [2023]
    Nyckelord :civics; social studies; citizenship education; middle school; primary school; students apprehension; critical literacy; source trust; samhällskunskap; mellanstadiet; elevuppfattningar; källkritik; källtillit;

    Sammanfattning : Skolan har ett viktigt uppdrag när det gäller att undervisa om källkritik och att träna kritiskt tänkande, som har stärkts ytterligare genom den senaste läroplanen från 2022 för grundskolan. För att värna om demokratins grundpelare där yttrandefrihet är en viktig del, behöver våra unga medborgare lära sig att se igenom desinformation och konspirationsteorier av olika slag. LÄS MER

  2. 12. “Vi måste lyssna med alla våra sinnen” : En kvalitativ studie om hur förskollärare skapar förutsättningar för de yngsta barnens delaktighet och inflytande i pedagogisk dokumentation

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Alexandra Steinert; Amanda Härnborg; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; barn; inflytande; makt; inomhusmiljö; subjekt; Foucault;

    Sammanfattning : Studien utgår från en kvalitativ ansats och fokusgruppssamtal där totalt sex förskollärare har deltagit. Studien har inspirerats av det socialkonstruktionistiska perspektivet. Studiens resultat indikerar att förskollärarna anser att pedagogisk dokumentation mynnar ut i att barn ges möjlighet till delaktighet och inflytande. LÄS MER

  3. 13. För makt kommer vi alltid att ha - vi är ju de vuxna liksom : En kvalitativ studie om hur förskollärare talar om sin yrkesprofession och makt, vid rutinsituationer.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Camilla Hedlund Elf; Amanda Eriksson; [2022]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; makt; normer; yrkesprofession; rutinsituationer.;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka hur förskollärare talar om makt i förhållande till sin yrkesprofession, vid rutinsituationer. I studien har en kvalitativ metod använts genom två fokusgruppssamtal bestående av sju förskollärare. Fokusgruppssamtalen innehöll tre dilemman kopplade till rutinsituationer som stimulimaterial. LÄS MER

  4. 14. Förtroendefulla relationer i enskild musikundervisning : Elevers erfarenheter av sång- och instrumentalpedagogers relationskompetens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Emelie Enochsson; Maja Hovmark; [2022]
    Nyckelord :Relational competence; one-to-one; trust; music tuition; Relationskompetens; en-till-en; musikundervisning; förtroende;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att ur ett elevperspektiv undersöka vad relationskompetens kan innebära i enskild musikundervisning på gymnasium. Det empiriska materialet som ligger till grund för studiens resultat är inhämtat genom fokusgruppssamtal med elever från en gymnasieskola med musikprofil. LÄS MER

  5. 15. ”Det stärker liksom identiteten i svenskämnet” : Lärare i samtal om kreativt skrivande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amanda Danhov; Vanillia Flogin; [2022]
    Nyckelord :Kreativt skrivande; skönlitterärt skrivande; fokusgruppssamtal; lärare; attityder; svenskämnet; skrivdiskurser;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av den eventuella inskrivelsen av begreppet ”kreativt skrivande” i de nya ämnesplanerna för svenskämnet på gymnasiet har vår studie haft som ambition att undersöka lärares perspektiv. Genom fokusgruppssamtal har vi undersökt lärares beskrivna definitioner av begreppet, hur de beskriver att de arbetar med kreativt skrivande samt de uttryckta attityderna som går att utläsa både gentemot inskrivelsen och begreppet som sådant. LÄS MER