Sökning: "källtillit"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet källtillit.

  1. 1. MIK - I högre utbildning : En enkätundersökning i studenters self-efficacy i relation till MIK

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Johansson; Emilié Sörberg; [2023]
    Nyckelord :MIK; Chalmers; högre utbildning; källkritik; källtillit; medie- och informationskunnighet; studenter; informationskompetens;

    Sammanfattning : In this study, we have used a survey to investigate students in higher education and their self-efficacy abilities in Media and information literacy (MIL). We have investigated whether the students felt that the MIL-related education, offered by the libraries, helped them develop their abilities when they took part in it. LÄS MER

  2. 2. ”Man lär sig också hur man lär sig vad som är bra” : Ungdomar samtalar i fokusgrupper kring informationssökning på internet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jennie Gomér; [2023]
    Nyckelord :Ungdomar; grundskola; informationssökning; sociokulturellt perspektiv; källkritik; källtillit;

    Sammanfattning : The aim of this study is to get more knowledge about youths strategies in searching for Information online. The data was gathered with focusgroups conducted with four youths in each group. The participants were students in year nine of the swedish elementary school. LÄS MER

  3. 3. Folkbibliotekens praktiska arbete i dagens informationssamhälle : En kvalitativ studie hur folkbibliotekarier, i sin praktik på ett mindre folkbibliotek, motverkar desinformation

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Madeleine Knutsson; Frida Virenhag; [2023]
    Nyckelord :Folkbibliotek; desinformation; praktik; bibliotekarie; digitaliseringen; demokratiska uppdraget; digitala medier; källkritik; källtillit; medie- och informationskunnighet; MIK;

    Sammanfattning : The purpose of this bachelor´s thesis is to create an understanding and reflection about how librarians at a small public library work to counter disinformation in their professional practice. Similarly, we students, aim to understand how disinformation impacts library´s democratic mission, and how they promote media- and information literacy. LÄS MER

  4. 4. Även lärare kan råka säga fel, jag lovar : En fokusgruppsstudie av hur mellanstadieelever uppfattar trovärdigheten hos olika informationskällor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Helena Engvall Kristensen; [2023]
    Nyckelord :civics; social studies; citizenship education; middle school; primary school; students apprehension; critical literacy; source trust; samhällskunskap; mellanstadiet; elevuppfattningar; källkritik; källtillit;

    Sammanfattning : Skolan har ett viktigt uppdrag när det gäller att undervisa om källkritik och att träna kritiskt tänkande, som har stärkts ytterligare genom den senaste läroplanen från 2022 för grundskolan. För att värna om demokratins grundpelare där yttrandefrihet är en viktig del, behöver våra unga medborgare lära sig att se igenom desinformation och konspirationsteorier av olika slag. LÄS MER

  5. 5. "Bli inte lurad" : En retorisk analys av en statlig kampanj om att möta informationspåverkan

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Martin Joby; [2023]
    Nyckelord :Information influence; fake news; propaganda; emergency preparedness; popular education; classical rethoric; visual rethoric; linguistics; Informationspåverkan; falska nyheter; propaganda; beredskap; folkbildning; klassisk retorik; visuell retorik; språkvetenskap;

    Sammanfattning : I en tid av minskande tilltro till objektiv sanning och expertis blir konsten att övertala och kontrollera information avgörande i samhällsdebatten och en utmaning för demokratin. Inom den retoriska traditionen gör man dock en etisk distinktion mellan påverkan med den ömsesidiga nyttan som mål (argumentation) respektive påverkan med syfte att manipulera (propaganda). LÄS MER