Sökning: "forskning kön beteende"

Visar resultat 31 - 35 av 103 uppsatser innehållade orden forskning kön beteende.

  1. 31. Genus i mötet med sjuksköterskan- : spelar patientens genustillhörighet någon roll?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för omvårdnad

    Författare :Miranda Roos; Tilda Andrews; [2020]
    Nyckelord :Health care; Sex; Perspective; Norms; Stereotypes; Hälso-och sjukvården; Kön; Perspektiv; Normer; Stereotyper;

    Sammanfattning : Bakgrund: I Hälso- och sjukvården har sjuksköterskan ett lagstadgat ansvar för att en jämställd vård ska bedrivas. Den ska vara av god kvalitet och av respekt för patienten oavsett kön. Den idag tillgängliga forskningen påvisar att det kan finnas en skillnad om du är en kvinnlig eller manlig patient i mötet med sjuksköterskan. LÄS MER

  2. 32. Påverkar en potentiell väns beteende mäns och kvinnors vilja att vara vän? : En studie om hur vuxnas vilja att vara vän med en individ påverkas beroende på om individen är impulsiv eller inte

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Emelie Karlsson; [2020]
    Nyckelord :impulsiveness; thoughtfulness; gender; students; the will to be friends.; impulsivitet; eftertänksamhet; kön; studenter; viljan att vara vän.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka om upplevd impulsivitet hos en potentiell vän kan påverka män respektive kvinnors vilja att vara vän med den personen.   Studien genomfördes med en 2x2 oberoende mätning med mellangruppsdesign. Den beroende variabeln var skattning av viljan till vänskap. LÄS MER

  3. 33. Gendered Game: Gender and gender imbalance in the gaming industry : How is the gender imbalance created and explained the Swedish Gaming firms?

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Maroun Nasr; [2020]
    Nyckelord :Gender diversity; Diversity; Gaming Industry; Swedish Gaming Industry; Könsmångfald; Mångfald; Spelindustri; Svensk spelindustri;

    Sammanfattning : The low levels of gender diversity is an characteristic that is directly associated with the gaming industry. The gaming industry is multi-dollar business with huge influence on technological advancement and possesses a great power and influence over its users. It is in a position to shape how users view the world and how they interact with it. LÄS MER

  4. 34. Investigating proxemics between avatars in virtual reality

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Xu Han; [2019]
    Nyckelord :Proxemics; Personal Space; Virtual Reality; Mediated Interaction; ;

    Sammanfattning : Virtual reality (VR) is being used in a large variety of areas nowadays. To take advantage of VR systems and use them as the substitutions of the physical world in social research, it is necessary to verify that results from experiments in virtual environments are coherent with those expected in the real world. LÄS MER

  5. 35. Att förstå fysisk beröring ur ett intersektionellt perspektiv : En analys av intersektionella faktorer i forskning om fysisk beröring i idrott- och hälsaundervisning

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Hannah Lång; Lina Johansson; [2019]
    Nyckelord : Intergenerational touch”; fysisk beröring; intersektionalitet; “idrott och hälsa”;

    Sammanfattning : Fysisk beröring i idrottskontexter har tidigare setts som något självklart och naturligt men ses idag som ett riskabelt beteende. Forskning visar att fysisk beröring är bra för barn och ungas inlärning, men trots detta finns det en rädsla hos lärare inför att använda fysisk beröring i undervisningen. LÄS MER