Sökning: "fostran av barn"
Visar resultat 11 - 15 av 124 uppsatser innehållade orden fostran av barn.
11. Den önskvärda leken : Förskolepedagogers perspektiv om vad som anses vara önskvärd och icke önskvärd lek i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad verksamma pedagoger i förskolan anser är önskvärd samt icke önskvärd lek i förskolans verksamhet. Studien förankrar sig i Basil Bernsteins (1924–2000) teori om inramning. LÄS MER
12. "Lika vacker, lika efterlängtad är hon ännu" : En analys av Snövit: barnens julkalender (1900-1931) som ett exempel på det tidiga 1900-talets fostrande barnkultur
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskningSammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att studera Snövit: barnens julkalender som ett exempel på det tidiga 1900-talets fostrande barnkultur. Materialet som har använts är dels utdrag från fyra stycken brev, adresserade från redaktionen till sina läsare, men även fyra stycken skönlitterära berättelser. LÄS MER
13. Fostran av framtida medborgare : En kvantitativ jämförelse av Englands och Sveriges läroplan för förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Det finns värden och förväntningar på hur en medborgare bör agera och en medvetenhet kring deras ansvar som medborgare. Läroplanen för förskolan är ett dokument som förklarar vad barn redan i en tidig ålder ska introduceras i för att utvecklas i sin roll som medborgare. LÄS MER
14. Hur kommer det sig att vi ser på barns olikhet, på olika sätt? : En vetenskaplig essä om behovet av kollegial reflektion i förskolan
M1-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : This essay deals with how we can look at children's differences and create an approach through interculturality as a method. The essay highlights the importance of collegial reflection, but also the individual reflection and that it is a necessity to create a common consensus on how to work with children who have a different pattern of behavior. LÄS MER
15. Vem fostrar våra barn? : En fenomenologisk studie kring förskolepedagogers upplevelse av fenomenet fostran
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskolepedagogers upplevelser av fenomenet fostran och belysa rådande uppfattningar och tankar i relation till förskolan. Inriktningen för studien uppkom med bakgrund i att fostransbegreppet tagits bort i revideringen av förskolans läroplan, Lpfö 18. LÄS MER