Sökning: "fostran av barn"

Visar resultat 11 - 15 av 124 uppsatser innehållade orden fostran av barn.

  1. 11. Den önskvärda leken : Förskolepedagogers perspektiv om vad som anses vara önskvärd och icke önskvärd lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Elias Brunzell; Mikaela Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Desirable play; undesirable play; wild play; war play; rules; upbringing; values; preschool teachers approach; Önskvärd lek; icke önskvärd lek; vild lek; krigslek; regler; fostran; värderingar; förskollärares förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad verksamma pedagoger i förskolan anser är önskvärd samt icke önskvärd lek i förskolans verksamhet. Studien förankrar sig i Basil Bernsteins (1924–2000) teori om inramning. LÄS MER

  2. 12. "Lika vacker, lika efterlängtad är hon ännu" : En analys av Snövit: barnens julkalender (1900-1931) som ett exempel på det tidiga 1900-talets fostrande barnkultur

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskning

    Författare :Amanda Halminen Dahlgren; [2020]
    Nyckelord :barnkultur; fostrande barnkultur; kristen fostrande barnkultur; snövit: barnens julkalender; julklockans redaktion; centrum för barnkulturforskning; julkalender; barnlitteratur; 1900-talets barnkultur; kristen barnkultur;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att studera Snövit: barnens julkalender som ett exempel på det tidiga 1900-talets fostrande barnkultur. Materialet som har använts är dels utdrag från fyra stycken brev, adresserade från redaktionen till sina läsare, men även fyra stycken skönlitterära berättelser. LÄS MER

  3. 13. Fostran av framtida medborgare : En kvantitativ jämförelse av Englands och Sveriges läroplan för förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Matilda Bengthsson; [2020]
    Nyckelord :England; Sweden; Curriculum; Preschool; Values; England; Sverige; Läroplan; Förskola; Värden; Värdegrund;

    Sammanfattning : Det finns värden och förväntningar på hur en medborgare bör agera och en medvetenhet kring deras ansvar som medborgare. Läroplanen för förskolan är ett dokument som förklarar vad barn redan i en tidig ålder ska introduceras i för att utvecklas i sin roll som medborgare. LÄS MER

  4. 14. Hur kommer det sig att vi ser på barns olikhet, på olika sätt? : En vetenskaplig essä om behovet av kollegial reflektion i förskolan

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Madeleine Jonsson; [2020]
    Nyckelord :Preschool; differences; reflection; norms and values; interculturality; intersubjectivity; Förskola; olikheter; reflektion; normer och värden; interkulturalitet; intersubjektivitet;

    Sammanfattning : This essay deals with how we can look at children's differences and create an approach through interculturality as a method. The essay highlights the importance of collegial reflection, but also the individual reflection and that it is a necessity to create a common consensus on how to work with children who have a different pattern of behavior. LÄS MER

  5. 15. Vem fostrar våra barn? : En fenomenologisk studie kring förskolepedagogers upplevelse av fenomenet fostran

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sandra Hansson; Jennifer Frantz; [2020]
    Nyckelord :Fostran; fenomen; förskolan; förskolepedagoger; socialisation; fenomenologi; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskolepedagogers upplevelser av fenomenet fostran och belysa rådande uppfattningar och tankar i relation till förskolan. Inriktningen för studien uppkom med bakgrund i att fostransbegreppet tagits bort i revideringen av förskolans läroplan, Lpfö 18. LÄS MER