Sökning: "frågeställningar språkutveckling förskola"

Visar resultat 16 - 20 av 162 uppsatser innehållade orden frågeställningar språkutveckling förskola.

  1. 16. Tydliggörande pedagogik : Förskollärares tankar och erfarenheter av barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Rawaa Al-raheem; [2023]
    Nyckelord :Visuellt stöd; Tydliggörande pedagogik; Förskola; Språkutveckling;

    Sammanfattning : I fokus för föreliggande intervjustudie är de tankar och erfarenheter som sex antal förskollärare har av att använda tydliggörande pedagogik som stöd för barns språkutveckling. Syftet med denna studie är att skapa kunskap om hur metoden används och varför och vilka tecken som har iakttagits på att metoden har effekt på barnens språkutveckling. LÄS MER

  2. 17. Högläsning i förskolan : En enkätstudie om hur förskolepersonalen beskriver högläsningens betydelse för barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Laura Norgren; [2022]
    Nyckelord :Boksamtal; förskola; högläsning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskolans personal beskriver hur de använder högläsningen för att stötta barnen i deras språkutveckling, ur ett sociokulturellt perspektiv. Hur och när används högläsningen för att stötta barns språkutveckling samt hur och när används boksamtalen för att stötta barns språkutveckling, är studiens frågeställningar. LÄS MER

  3. 18. ”Det gäller att vara en förebild för barnen” : En studie om fem förskollärares syn på uppdraget att motverka könsmönster i förskolan och hur de i relation till det uppdraget resonerar i valet av barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jennie Osbeck; Jenny Fjärdsmans; [2022]
    Nyckelord :Genus; förskola; könsroller; subjektskapande; normer; barnböcker;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vilka synsätt det finns bland förskollärare att se på uppdraget att motverka könsmönster, samt hur de i relation till det uppdraget resonerar vid val av barnlitteratur. I studien används feministisk poststrukturalism som teoretiskt perspektiv samt begreppen normer, subjektskapande och positionering för att analysera materialet. LÄS MER

  4. 19. "Språkbada barnen" : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivning av det språkfrämjande arbetet i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Tiina Länsman; Mikaela Åslund; [2022]
    Nyckelord :Språkbada; förhållningssätt; förskollärare; förskola; språkfrämjande metoder;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare arbetar språkfrämjande i förskolan. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv. För att få svar på studiens syfte och frågeställningar valde vi att använda oss av en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER

  5. 20. Flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare resonerar om sitt arbetssätt för att främja flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Trang Vu; Kewser Abdulrahman; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkiga; barn; förskollärare; språkutveckling; förskola;

    Sammanfattning : Syfte med studien var att öka kunskapen om hur förskollärare resonerar om sitt arbetssätt för att främja flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan. Studien baserades på ett sociokulturellt perspektiv om lärande och utveckling. LÄS MER