Sökning: "Transaktionell strategiundervisning"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Transaktionell strategiundervisning.

  1. 1. Lässtrategier i matematikundervisningen : En studie om lärares arbete med matematiska textuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Alexandra Widen; [2020]
    Nyckelord :Mathematics; Text task; Reading comprehension; Reading strategies; Reciprocal teach-ing; Transactional strategies instruction; Concept-oriented reading instruction.; Matematik; Textuppgifter; Läsförståelse; Lässtrategier; Reciprok undervisning; Trans-aktionell strategiundervisning; Begreppsorienterad undervisning;

    Sammanfattning : Text information is frequently found in mathematics education. For students to gain an understanding of how to handle the text tasks, a competent teacher is required to provide the students with different kinds of tools to read mathematical text problems. LÄS MER

  2. 2. Lärarpersektiv på lässtrategier : En intervjustudie om undervisning i lässtrategier i årskurs 7–9

    Master-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Carin Stegå; [2020]
    Nyckelord :Lässtrategier; läsförståelsestrategier; läsförståelse; undervisning;

    Sammanfattning : The present thesis aims to investigate how seven teachers of Swedish in the compulsory school´s later years’ experience and describe the use of reading comprehension strategies in teaching, the difficulties that may arise and the knowledge the teachers have of reading comprehension strategies. The purpose is to explore which models’ teachers use in their teaching as well as how reading strategies are integrated. LÄS MER

  3. 3. Läsförståelsestrategier – som medel för utvecklandet av elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Nora Khalil Afifi; [2019]
    Nyckelord :Läsning; Läsförståelse; läsförståelseundervisning; läsförståelsestrategier; CORI; TSI; Reciprok undervisning; modellering;

    Sammanfattning : Läsförståelse är en vital förmåga att besitta för individen. Läsförståelse bidrar till individens deltagande i samhället och krävs för att tillgodogöra sig innehållet i texter och möjliggör elevers lärande av kunskaper inom alla skolämnen. LÄS MER

  4. 4. Hur arbetar lärare och rektorer för ökad läsförståelse? : En kvalitativ studie på tre skolor med undervisning på högstadienivå

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Emma-Karin Kastö; [2016]
    Nyckelord :Läsförståelse; läsundervisning; högstadiet; PISA;

    Sammanfattning : Målen för läsförståelse i läroplanen (Lgr 11) är högt satta, men enligt senare års PISA-tester sjunker läsförståelsen bland svenska högstadieelever. I denna uppsats görs en kvalitativ undersökning av hur tre skolor med undervisning på högstadienivå arbetar för att förbättra läsförståelsen – dels hur undervisning i läsförståelse bedrivs på ordinarie svensklektioner och hur det arbetet förhåller sig till kända undervisningsmodeller (reciprok undervisning, transaktionell strategiundervisning samt begreppsorienterad läsundervisning), och dels om det finns satsningar på läsförståelsefrämjande verksamhet utöver undervisningen på svensklektionerna. LÄS MER

  5. 5. Läsförståelse i praktiken : Sex pedagogers tankar och synsätt på arbetet med läsförståelse i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kultur och kommunikation; Filosofiska fakulteten

    Författare :Heléne Löfvendahl; [2012]
    Nyckelord :Läsförståelse; läsförståelse i undervisningen; Reciprok undervisning; Transaktionell strategiundervisning; Bergeppsorienterad läsundervisning; Läsförståelsestrategier;

    Sammanfattning : Den här studien behandlar sex pedagogers tankar och synsätt kring läsförståelse och varför de anser att det är viktigt samt deras arbete med läsförståelse i undervisningen. Vidare behandlar studien om pedagogerna upplevt någon skillnad i synen på läsförståelse under den tid de varit verksamma i sitt yrke. LÄS MER