Sökning: "friluftsliv som metod"
Visar resultat 11 - 15 av 144 uppsatser innehållade orden friluftsliv som metod.
11. Utbilda trädkramare, bergsbestigare eller tävlingsorienterare? : En intervjustudie om idrottslärares sätt att tala om friluftsliv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte Syftet med undersökningen är att skapa kunskap om hur idrottslärare på gymnasienivå talar om sitt arbete med friluftsliv. Analysen genomfördes med hjälp av en Foucault-inspirerad diskursanalys för att redovisa hur lärare talar om friluftsliv, naturen och ämnesplanen i förhållande till sin undervisning. LÄS MER
12. Friluftsliv i innerstadsskolor : en intervjustudie om olika lärares syn på begreppet friluftsliv i undervisningen
M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med uppsatsen är att undersöka hur lärare ser på friluftsliv som begrepp i friluftslivsundervisning i relation till skolans ramfaktorer och hur det påverkar friluftsundervisningen. Frågeställningar: Hur påverkas friluftslivsundervisningen av skolans ramfaktorer? Vad krävs för att en lektion ska kunna kategoriseras som friluftslivundervisning enligt lärarna? Utifrån Andkjears friluftskors och skolans ramfaktorer, hur anpassar lärarna sin förståelse för begreppet friluftsliv? Teori & Metod Studien har en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer där fyra grundskolelärare på skolor i Stockholms innerstad har deltagit. LÄS MER
13. Tillgänglighet och delaktighet i friluftslivsföreningar : Hinder och möjligheter för att erbjuda verksamhet för personer med fysisk funktionsnedsättning
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)Sammanfattning : Bakgrund: Undersökningar visar att personer med funktionsnedsättning inte har samma möjligheter till en aktiv fritid som personer utan funktionsnedsättning. Denna grupp vistas också mer sällan ute i naturen. Det finns också stora skillnader i hur kommuner och privata aktörer arbetar för att främja en aktiv fritid för denna målgrupp. LÄS MER
14. Friluftsliv i högstadiet : En kvalitativ intervjustudie kring lärares erfarenhet av elevers lärande och progression i friluftsliv
M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och frågeställningar Ämnet friluftsliv i skolan ska ge eleverna en djup förståelse för vad vistelse i naturen kan betyda genom hela livet. För att uppnå det krävs ett utvecklat lärande som byggs på efter hand under hela skoltiden. LÄS MER
15. Hur tillgängligheten upplevs av personer beroende av rullstol vid besök i Blekinges naturreservat.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)Sammanfattning : Bakgrund: I Sverige har det från regeringen bestämts att hela den svenskabefolkningen ska ges möjlighet till att vistas i landets natur. Vistelse i naturen ger hälsovinster i både fysisk och psykisk form. För personer med enfysisk funktionsvaration är denna möjlighet begränsad. LÄS MER