Sökning: "fysikläroböcker"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet fysikläroböcker.
1. Illustrationer som informationsbärare : En analys av illustrationer i fysikläroböcker för årskurs 4–6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna läroboksanalys var att undersöka användningen av illustrationer i fysikläroböcker för årskurs 4–6. Samtliga illustrationer från utvalda kapitel från fyra fysikläroböcker analyserades både kvantitativt och kvalitativt med hjälp av analysmodeller baserade på Rune Petterson och Scott W. Slough m.fl. LÄS MER
2. Hur gestaltas krafter i fysikläroböcker? : En bildanalys av två fysikläroböcker
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för fysik, kemi och biologiSammanfattning : Tidigare forskning har visat på att elever i gymnasieåldern påvisar missuppfattningar inom klassisk mekanik. Detta rör sig ofta om ett aristoteliskt synsätt och ej det efterfrågade newtonska synsättet. Någonstans kommer missuppfattningarna ifrån och de behöver sedan läras bort. LÄS MER
3. Astronomi i läroböckerna för gymnasiekursen Fysik 2 : Granskning av astronomiska illustrationer i fyra fysikläroböcker utgivna 2012-2019
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktikSammanfattning : Astronomi fascinerar många och har spelat en avgörande roll i fysikens utveckling. I det svenska gymnasiets läroplan Gy2011 ingår astronomi i kursen Fysik 2. Tidigare intervjustudier har visat att lärare som undervisar i Fysik 2 ofta ger astronomidelen låg vikt och att den ofta knyts starkt till lärobokens innehåll. LÄS MER
4. ”HUR MÅNGA JOULE STRÅLAR DU UNDER DIN LIVSTID?” Förekomst och formulering av kontextrika problem i fysikläroböcker
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Införandet av kontextrika problem (KP) i fysikundervisning förväntas öka elevers intresse för ämnet. Ett kontextrikt problem innefattar en anknytning till elevers vardagliga upplevelser och bör/måste även formuleras som en berättelse där eleverna är huvudpersonen och motiveras att själva ta reda på svaret. LÄS MER
5. Epistemiska resurser och ramar i fysikläroböckerna för gymnasiet
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : I arbetet genomförs en kvantitativ innehållsanalys av fysikläroböckeranpassade för kurs 1 i gymnasiet, med utgångspunkt ur det teoretiskaresursperspektivet (Redish, 2004). I detta perspektiv utgår man ifrånatt elever innehar distinkta, men med varandra associeradekunskapselement som, vid problemlösning och resonemang, aktiveras ochkombineras i stunden. LÄS MER