Sökning: "genus och jämställdhetsarbete i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade orden genus och jämställdhetsarbete i förskolan.

  1. 1. ”HAN ÄR BUSIG IBLAND OCH SNÄLL IBLAND” : En kvalitativ bilderboksanalys utifrån ett genusperspektiv och bilderböckers roll i förskolans jämställdhetsuppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ida Lillsebbas; [2023]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Bilderböcker; Förskola; Genus; Jämställdhet; Normer;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att öka kunskap om vilka möjligheter litteraturen i förskolan erbjuder i arbetet med jämställdhet genom att genomföra en genusanalys av den skönlitteratur som barn möter i förskolan. Den teoretiska utgångspunkten i analysen var genussystemet. LÄS MER

  2. 2. Finns det samband mellan förskollärares attityd till jämställdhetsarbete och deras medvetenhet till stereotypa könsuppfattningar? : En kvantitativ enkätstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Erica Tångring; Linnéa Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Attitude; Consciousness; Equality; Gender; Preschool.; Attityd; Förskola; Genus; Jämställdhet; Medvetenhet.;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att undersöka om det finns samband mellan förskollärares attityd till jämställdhetsarbete och deras medvetenhet om stereotypa könsuppfattningar i förskolan. För att utföra detta har vi gjort en kvantitativ studie där metoden för att samla in data var enkäter. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares interaktion med pojkar och flickor : En studie om hur förskollärares interaktion påverkar barns språkutveckling och jämställdhet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mahnaz Balali; [2022]
    Nyckelord :genus; jämställdhet; förskolan; genuspedagogik; språkutveckling; feministisk poststrukturalistisk teori; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Studien handlar om hur könsnormer påverkar förskollärares interaktion med barn och vilka möjligheter ges till barn med olika kön för att kunna utveckla sina språkliga kunskaper. Ett annat syfte med studien är att få kunskap om hur förskollärares förhållningssätt kan bidra till jämställdhet. LÄS MER

  4. 4. Jämställdhetsarbetets vetenskapliga grund(er) : Diskurser om kön, genus och jämställdhet i vetenskapliga artiklar om jämställdhet i förskolan

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Emilia Kjellman; [2022]
    Nyckelord :förskola; jämställdhet; diskurser; textanalys;

    Sammanfattning :   Den svenska förskolans jämställdhetsarbete är starkt sammankopplat med teori, praktik, politik och forskning. Utifrån en poststrukturalistisk ansats förstås den vetenskap som vuxit fram i relation till jämställdhet som ett resultat av historiska och politiska kontexter. LÄS MER

  5. 5. Det motstridiga jämställdhetsarbetet : Förskollärares samtal om kön och jämställdhetsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lina Kristiansson; Elin Wallin; [2021]
    Nyckelord :Könskonstruktioner; Subjektspositioner; Jämställdhetsarbete; Feministisk poststrukturalism; Genus; Förskola;

    Sammanfattning : Forskning visar att förskolan fortfarande är en plats som präglas av könade förväntningar. Syftet med denna studie är att synliggöra könskonstruktioner i förskollärares samtal och vilken betydelse diskurser om kön har för beskrivningen av jämställdhetsarbete. LÄS MER