Sökning: "genus skillnader i motivation"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden genus skillnader i motivation.

  1. 1. Hur framställs högstadieelevers motivation till idrott och hälsa i studentuppsatser? : En allmän litteraturöversikt om vad som framkommer i studentuppsatser gällande elevers motivation till idrott och hälsa

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Richard Pentéus; Viktor Ojala; [2023]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; motivation; elever; lärare; genus; self determination theory;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka vad som framkommer i självständiga arbeten om högstadieelevers motivation till ämnet idrott och hälsa. Syftet är också att undersöka om uppsatserna påvisar skillnader i motivation till ämnet flickor och pojkar sinsemellan. Som metodval tillämpades allmän litteraturöversikt. LÄS MER

  2. 2. Varför har vi bild? : En kvalitativ studie kring elevernas motivation inom bildämnet i grundskolans senare år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Emma Hjortzberg; [2023]
    Nyckelord :Bildundervisning; motivation; kursplan; genus;

    Sammanfattning : Studien utfördes med syfte att förstå och beskriva hur elever i årskurs sju och årskurs nio förhåller sig till bildämnet. Av vikt för studien var också att se om förhållandet till bildämnet påverkades av vilken könstillhörighet eleverna hade. LÄS MER

  3. 3. Vart tog kvinnorna vägen? : Hur ledare arbetar med jämställda utvecklingsmöjligheter

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Julia Landberg; Julia Persson; [2022]
    Nyckelord :Jämställdhet; Ledarskap; Genus; Ledarskapsverktyg; Motivering; Feedback; Utökat ansvar; Befordran; Homosocialitet; Kvinnors prestationer.;

    Sammanfattning : Inom privat sektor är kvinnor underrepresenterade på chefspositioner. Män anses enligt normen vara den naturliga ledaren, medan kvinnor möter otaliga hinder för att avancera då de inte når upp till samhällets bild av den ideala chefen. LÄS MER

  4. 4. Vikten av inre och yttre motivationsfaktorer : Studiemotivation i relation till binära genusroller

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Lena Roos; Simone Viebke; [2022]
    Nyckelord :genus; gymnasieskola; studie- och yrkesvägledning; “duktiga-flickor”; “bråkiga-pojkar”;

    Sammanfattning : Två centrala aspekter av studie- och yrkesvägledning berör studiemotivation och det normkritiska uppdraget. Studiemotivation är en av flera faktorer till ökad frånvaro på gymnasiet, enligt Skolverket. LÄS MER

  5. 5. Högstadieelevers självkänsla : En komparativ studie av självkänsla hos elever från olika socioekonomiska områden

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Malin Krebs; Niklas Axelsson; [2021]
    Nyckelord :självkänsla; fysisk självkänsla; socioekonomi; genus;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka om det finns skillnader i femtonåriga elevers generella och fysiska självkänsla mellan olika socioekonomiska områden och kön, samt vilka faktorer som hänger ihop med en hög, respektive låg självkänsla. De frågeställningar vi utgått från är: Hur skiljer sig elevers självkänsla åt beroende på socioekonomiskt område? Hur skiljer sig självkänslan åt mellan flickor och pojkar? Hur hänger generell och fysisk självkänsla ihop med andra variabler och hur skiljer sig dessa samband åt mellan skola och kön?   Studien utgår från en kvantitativ metod där 160 elever, fördelade på två skolor från olika socioekonomiska områden, besvarade en digital enkät. LÄS MER