Sökning: "globalisering livsmedel"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden globalisering livsmedel.
1. Marknadsföra nya råvaror
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Detaljhandeln är en bransch som har fått utstå kritik för att ha svårigheter med innovation. Samtidigt präglas dagens värld av globalisering där information sprids snabbt, bland annat är hållbarhet och grön konsumtion trender som blir större. LÄS MER
2. Community Supported Agriculture” i Sverige : Modellens bidrag till ett hållbart livsmedelssystem
Kandidat-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknikSammanfattning : Runtom i världen finns många modeller, mål och visioner för en hållbar utveckling, och många av dessa kan kopplas till jordbruk. Livsmedelsproduktion är en av de viktigaste industrierna vi har och är även källan till en stor del av utsläpp, färskvattenanvändning, övergödning och annan problematik kring miljö, ekonomi, levnadsvillkor och mycket mer. LÄS MER
3. Lokala livsmedelssystem : en litteraturstudie om återlokalisering av livsmedelssystemet
L3-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Mycket av jordens naturresurser går åt till att producera våra livsmedel. För att kunna förstå och påverka våra livsmedelsval krävs kunskaper om hur de har producerats, dess ursprung och dess effekter på olika aspekter av samhället. LÄS MER
4. Kort livsmedelskedja : faktorer som säkerhetsställer livsmedelskvalitet i en kort livsmedelskedja
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, SLU/Dept. of EconomicsSammanfattning : Livsmedelsindustrin har förändrats under de senaste decennierna. En gradvis globalisering av livsmedelsmarknaden har bidragit till förändringar i hela livsmedelskedjan. Flera sjukdomar hänförda till livsmedel har rapporterats i media de senaste åren. LÄS MER
5. Småföretagares attityder till tillväxt
Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomiSammanfattning : Sammanfattning I dagens förändringssamhälle, med en ökad globalisering och en snabb teknologisk utveckling behöver företagen hänga med i utvecklingen för att de inte ska bli ikapp- och förbisprungna. För att de ska lyckas med detta behöver de ha en offensiv inställning till tillväxt, de bör hela tiden tänka framåt och se vad de kan göra för att, inte bara hänga med utan, ta ledningen och visa vägen in i framtiden. LÄS MER