Sökning: "grön konsument"

Visar resultat 21 - 25 av 25 uppsatser innehållade orden grön konsument.

  1. 21. Har du märkt det? -En undersökning av textila miljömärkningar och hållbarhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :Eklund Sandra; Wåglund Caroline; [2011]
    Nyckelord :miljömärkning; hållbar utveckling; grön marknadsföring; konsumentbeteende;

    Sammanfattning : Intresset för miljö och ekologi är större än någonsin idag och marknaden för ekologiskaprodukter expanderar. Vi vill därför undersöka hur textila produkter kan kommuniceras sommiljövänliga ut till konsumenterna. LÄS MER

  2. 22. Påverkande faktorer vid valet mellan vanlig el och grön el - en studie av hushåll i Göteborgsområdet

    D-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emma Björkqvist; Elin Jangvik; [2009-06-23]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : För att komma tillrätta med problemet med global uppvärmning måste utsläppen av växthusgaser, främst koldioxid, minska - det vill säga att naturresurserna måste utnyttjas bättre. Genom att byta till grön el går det att minska utsläppen vid framställandet av el. LÄS MER

  3. 23.  Reflektioner från en marknadsledare :  En studie i implementeringen av miljökoncept hos en av Sveriges giganter

    Kandidat-uppsats, Sektionen för ekonomi och teknik (SET)

    Författare :Daniel Johansson; Jim Stiborg; [2009]
    Nyckelord :Corporate governance; Code of Conduct; Corporate Social Responsibility CSR ; Sustainability; Green marketing; Stakeholders; Bolagsstyrning; Uppförandekoder; Corporate Social Responsibility CSR ; Hållbar utveckling; Grön marknadsföring; Intressenter;

    Sammanfattning : Integration av hållbar utveckling i företags strategier har lett till att bolagens styrning idag ställs inför nya typer av problem och möjligheter. Den ökade miljömedvetenheten bland kund och konsument skapar nya möjligheter för företag att omprofilera sig eller att förstärka ett redan existerande hållbara arbetssätt. LÄS MER

  4. 24. Är grönt alltid skönt? : En uppsats om konsumenters attityd till miljövänliga och ekologiska produkter samt till företags marknadsföring av dessa

    Kandidat-uppsats, Handelshögskolan BBS

    Författare :Mattias Danielsson; Anders Eriksson; Henrik Källström; [2008]
    Nyckelord :Konsument; Konsumentattityd; Miljövänliga; Ekologiska; Grön marknadsföring;

    Sammanfattning : Resultatet vi kommit fram till genom vår empiriska undersökning är att konsumenters uppfattning om en produkts egenskaper i vissa fall skiljer sig betydligt mot de egentliga egenskaperna. Centrala slutsatser i uppsatsen är att den perceptuella synen på miljövänliga och ekologiska produkter kan skilja sig betydligt mellan produktkategorier, men även i hög grad konsumenter sinsemellan. LÄS MER

  5. 25. Vad gör dig till en grön konsument? : En studie kring vad som påverkar och vad som ligger till grund för konsumenter när de väljer eller inte väljer ekologiska livsmedel

    Magister-uppsats, Tema vatten i natur och samhälle

    Författare :Anna Johansson; [2006]
    Nyckelord :ekologisk mat; grön konsument; hållbar konsumtion; konsumentbeteende;

    Sammanfattning : En lösning på den växande miljöförstöringen tros vara en anpassning till en mer hållbar utveckling. En del av den hållbara utvecklingen anses vara grönare konsumtion, vilket betyder en mer resurseffektiv och skonsammare konsumtion för miljön. LÄS MER