Sökning: "grön konsument"
Visar resultat 11 - 15 av 25 uppsatser innehållade orden grön konsument.
11. CSR och transparens: två verktyg för ökad köpbenägenhet? : En kvalitativfallstudie om grön konsumtion
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : CSR och transparens blir alltmer vanliga verktyg för företag för att kunna belysa konsumenter om deras ansvarstagande och hållbara arbete. För att dessa aktiviteter ska nå konsumenterna krävs en kommunikation från företaget. Som konsument kan det vara svårt att uppfatta informationen och tolka den som företaget önskar. LÄS MER
12. I betraktarens ögon : En studie av begreppet Greenwashing inom svenska livsmedelsföretags gröna marknadsföring
Magister-uppsats,Sammanfattning : In the societies of today there is a commercial requirement that companies take social responsibility. Companies that does not market their sustainability initiatives risk losing their competitiveness and thereby lose market shares. Many companies are therefore engaged in environmental- and societal issues and use them in their marketing. LÄS MER
13. Kommunicera mera : en studie i grön kommunikation av återvunnen polyester
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Flera undersökningar de senaste åren tyder på att den ekologiska trenden är här för att stanna. Konsumenter har blivit alltmer kräsna i valet av produkter och vill få information om produkternas innehåll och tillverkning. Samtidigt väljer många företag att kommunicera sitt hållbarhetsarbete tyst eller ibland inte alls. LÄS MER
14. Miljövänligt semesterbeteende : En studie om turisternas semesterbeteende på Isla de Holbox, Mexiko
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Bakgrund: Turismindustrins utveckling har genererat i konsekvenser inom ekologiska, ekonomiska och sociala aspekter. Isla de Holbox är en naturskyddad ö i Mexiko som har potential till ökning av turismbesökare, vilket kan leda till ohållbara nivåer. LÄS MER
15. Grön marknadsföringsstrategi: påverkar den konsumenters miljöattityd gentemot fötetag? : En jämförande studie av företag med olika grad av grön marknadsföringsstrategi
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagandeSammanfattning : Bakgrund: Tidigare forskning visar att konsumenter i allmänhet har blivit mer medvetna om de miljöproblem som kan uppstå, i och med en ökad konsumtion. Allt fler företag har börjat ändra inriktning på sina marknadsföringstrategier för att skapa en grönare identitet. LÄS MER