Sökning: "grundläggande färdigheter matematik"

Visar resultat 6 - 10 av 18 uppsatser innehållade orden grundläggande färdigheter matematik.

  1. 6. Kemilaborationen i förändring : Sex erfarna lärares syn på hur laborationer förändrats över tid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för matematik och ämnesdidaktik; Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Niklas Larsson; [2019]
    Nyckelord :Kemi; Laborationer; Förändring; Ramfaktorer; Fenomenografi;

    Sammanfattning : Denna forskningsrapport fokuserar på gymnasieskolans laborationer i kemi och hur dessa förändrats under de senaste 10-20 åren. Motivet till att studera detta är ambitionen att få ökad didaktisk förståelse för laborationen som viktigt inslag i kemiundervisningen. LÄS MER

  2. 7. Intensivundervisning i matematik i grundskolans tidigare år : Förutsättningar, hinder och lärandemöjligheter

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Cecilia Lindström; [2018]
    Nyckelord :matematiksvårigheter; intensivundervisning; aktionsforskning; taluppfattning; en-till-en-undervisning;

    Sammanfattning : Studien syftade till att öka kunskapen om hur intensivundervisning i matematik kunde organiseras och genomföras för ett antal elever i matematiksvårigheter i grundskolans tidigare år. För att undersöka studiens syfte har ett aktionsforskningsprojekt bedrivits, där två elever i årskurs 2 och två elever i årskurs 3 fått möjlighet att testa intensivträning i matematik. LÄS MER

  3. 8. Undervisning i läsförståelse som en utmaning för lärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Selma Pasalic; [2017]
    Nyckelord :läsförståelsestrategier; läsförståelse; kvalitativ intervju; läsförmåga;

    Sammanfattning : AbstractEn av skolans viktigaste uppgifter är att se till att alla elever lär sig att läsa, skriva, förstå och använda texter. Det är avgörande för de yngre barnens fortsatta skolgång om de tillägnar sig en god läsförmåga eftersom de delvis skaffar sig kunskaper och färdigheter i andra ämnen genom läsningen. LÄS MER

  4. 9. Tidiga insatser i matematikundervisningen med fokus på taluppfattning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Maria Roos; [2016]
    Nyckelord :Matematik; undervisningsinsats; kommunikation; bedömningsstöd; årskurs 1-3;

    Sammanfattning : En god taluppfattning är grundläggande för förståelsen i matematik och för att ha framgång iämnet visar forskning. Den pekar också på hur viktig barns tidiga matematiska medvetenhetär för senare skolframgångar och att tidiga insatser är av betydelse för att främja eleversmatematiska utveckling. LÄS MER

  5. 10. Socioekonomiska faktorers påverkan på förskoleklasselevers tidiga matematiska färdigheter och samband mellan dessa färdigheter, kön och språklig förmåga - en kvantitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Pernilla Hagman; [2014]
    Nyckelord :Förberedande aritmetik; matematikutveckling; socioekonomisk status; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte var att studera om det finns någon skillnad mellan elevers resultat i matematik beroende på vilket socioekonomiskt skolområde de bor i efter att de har lämnat förskolan och börjat i förskoleklass, men även att se om det finns ett samband mellan elevernas språkliga förmåga, kön och aritmetisk förmåga i början av förskoleklass. Studiens resultat visar att elever från områden med svag socioekonomisk status hade generellt sämre matematiska kunskaper och färdigheter och grundläggande språklig förmåga jämfört med elever från områden med god socioekonomisk status. LÄS MER