Sökning: "grundläggande färdigheter matematik"
Visar resultat 11 - 15 av 18 uppsatser innehållade orden grundläggande färdigheter matematik.
11. Hur erfar lärare kunskapsskillnaderna hos elever med betyget A och E i matematik på gymnasiet?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Examensarbetets övergripande syfte är att utreda på vilka sätt det är kvalitativa kunskapsskillnader mellan elever med höga och låga betyg i grundläggande matematikkurser på gymnasiet och hur lärare mäter kunskapen för att finna denna skillnad. Hur tolkas kunskapsmålen av lärare och hur går man tillväga för att avgöra på vilken nivå en elev befinner sig kunskapsmässigt? Hur gör lärare för att avgöra om alla elever oavsett kunskapsnivå har tillräckliga färdigheter i alla sju förmågorna som anges i ämnesplanen för matematik? Vid metodvalet vägdes framför allt tidsaspekten in utöver vilken metod som troddes ge bäst bidrag till examensarbetet. LÄS MER
12. ”Det finns jättemycket luckor, att de inte förstår” : – En studie om barns och pedagogers kunskap i antalsuppfattning.
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Matematik finns överallt men trots det har vi genom studien fått fram att ”det finns jättemycket luckor, att de inte förstår”. Detta citat är hämtat ifrån en av våra intervjuer och speglar vårt resultat. Studien är kvalitativ och vi har intervjuat pedagoger samt låtit barn, i förskola och årskurs 1, utföra matematikuppgifter. LÄS MER
13. Fingertal och Datorspel - Att utveckla aritmetiska kunskaper
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Huvudfrågor- Hur utvecklas barns del-del- och helhetsrelationer?- Sker någon förändring i barnens förmåga att känna igen mönster under spelets gång?Metod och materialFyra fallstudier ligger till grund för uppsatsen där kvalitativa videoobservationer och ett strukturerat kategori-schema utgör metod för analys.ResultatResultatet av den här studien visar att tre av de fyra observerade barnen utvecklat sin förståelse av tal genom attutveckla sina förmågor i del-del- och helhetsrelationer och att se större mängder genom igenkänning av mönster. LÄS MER
14. Matematik i förskolan : Pedagogers uppfattningar och arbete med ämnet i verksamheten
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för teknik och miljö; Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskapSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att ta reda på vad pedagoger på fyra förskolor i en mellansvensk stad har för uppfattningar om matematik i förskolan och hur de själva anser att de arbetar med ämnet i verksamheten. Undersökningen bygger på en enkät där pedagogerna fått beskriva vad de anser att matematik i förskolan är samt hur de arbetar med ämnet i verksamheten. LÄS MER
15. Friluftsliv i grundskolan : elevers uppfattningar om och färdigheter i friluftsliv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för matematik, natur- och datavetenskapSammanfattning : I kursplanen för idrott och hälsa betonas friluftsliv starkt. Friluftsliv ska ingå i undervisningen i ämnet och elever ska efter avslutad grundskoleutbildning ha grundläggande kunskaper om friluftsliv. LÄS MER