Sökning: "grundsärskolelärare"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet grundsärskolelärare.

  1. 1. Nyanlända elever i grundsärskolan : Grundsärskolelärares beskrivningar av pedagogiska förutsättningar i undervisningen av nyanlända elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Annika Törnqvist; [2019]
    Nyckelord :Bronfenbrenner; nyanlända; grundsärskola;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra till kunskapsutvecklingen rörande undervisningens pedagogiska förutsättningar vad gäller nyanlända elever i grundsärskolan.   De senaste åren har ett flertal nyanlända elever mottagits i den svenska grundsärskolan. LÄS MER

  2. 2. Arbete med extra anpassningar i matematik : En intervjustudie med lärare i grundskola och grundsärskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Karolina Olsson; Cecilia Cederlund; [2017]
    Nyckelord :extra anpassningar; matematik; grundskola; grundsärskola;

    Sammanfattning : För att förtydliga skolans ansvar med att erbjuda alla elever stöd och stimulans genomfördes en ändring i Skollagen år 2014. Skolinspektionens granskning visade att skolors arbete med extra anpassningar behövde utvecklas för att kunna erbjuda alla elever det stöd som de är i behov av. LÄS MER

  3. 3. ”Grundsärskolan är en särskild skola för tusendets pedagogik” - grundsärskolelärare berättar om sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lotta Goralski; Eva Leinerdal; [2016]
    Nyckelord :grundsärskolan; grundsärskolelärare; kunskap; träningsskolan; undervisning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Grundsärskoleelevers inkludering i grundskolan : Några lärares perspektiv på vad som påverkar grundsärskoleelevers inkludering i grundskolan.

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Ann-Marie Hegg; [2016]
    Nyckelord :Inclusion; intellectual disability; development disorder; special school; Inkludering; intellektuell funktionsnedsättning; utvecklingsstörning; grundsärskola; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva några lärares perspektiv på hur grundsärskoleelever påverkas av att vara inkluderade i grundskolan. För att samla in data till studien har den kvalitativa forskningsintervjun använts som metod. LÄS MER

  5. 5. Betyg och bedömning i grundsärskolan : En studie om fem grundsärskolelärares användning av betyg och bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Diana Gutherc; [2010]
    Nyckelord :grundsärskolelärare; normativitet; betyg; skollagen;

    Sammanfattning : Följande empiriska studie har som syfte att ta reda på hur grundsärskolelärare använder sig av betyg i sitt arbete, vad dessa enligt lärarna har för relevans för eleverna samt om de anser att betygen är en exkluderande faktor ute i samhället. Studien bygger på halvstrukturerade intervjuer med fem grundsärskolelärare. LÄS MER