Sökning: "gymnasie Pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden gymnasie Pedagogik.

  1. 1. Förlängande rörelser. En livsvärldsstudie om kroppslig vakenhet hos en grupp elevassistenter på en anpassad gymnasieskolas individuella program

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Hellqvist; [2023-11-08]
    Nyckelord :livsvärldsfenomenologi; levd kropp; horisont; relation; anpassad gymnasieskola; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Syfte: Studien följer en specifik grupp elevassistenter och elever på en anpassad gymnasie skola, individuellt program. Syftet är att undersöka hur elevassistenternas samspelande arbete gestaltar sig i relation till de egna eleverna, vilket i sin tur ses som en del av elevernas förutsättningar för lärande. LÄS MER

  2. 2. Gymnasieskolans emotionsregim. En kvalitativ studie om hur lärare hanterar emotioner i sin yrkesroll.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Mattias Wikström; Sandra Lundström; [2022-06-28]
    Nyckelord :emotionssociologi; pedagogik; emotionsarbete; emotionsregim; känsloregler.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till forskningsområdet emotionssociologi och pedagogik genom att skapa ökad förståelse om vilken roll och betydelse känslor och emotioner har för gymnasie-lärare i deras arbete. Bland annat ämnar studien att besvara på vilket sätt känsloregler påverkar lärare, vilka strategier som lärare utvecklat för att hantera emotioner samt vilka konsekvenser som arbetet med emotionshantering har för lärare. LÄS MER

  3. 3. Från utbildningsteori till lärarpraxis : En tematisk analys av yrkesverksamma lärares upplevelser om den relationella pedagogikens förutsättningar i den svenska högstadie- och gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sebastian Heikkilä; [2022]
    Nyckelord :pedagogik; relationell; praxis; dokumentation; standardisering; instrumentell;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att fördjupa kunskapen om hur yrkesverksamma lärare upplever förutsättningarna för att bedriva relationell pedagogik i praktiken för att synliggöra till vilken grad den svenska högstadie- och gymnasie skolan stödjer den relationella pedagogiken. Metoden som användes var en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  4. 4. "Jag gillar ju att lära mig genom att prata med människor” : En studie om lärares informella lärande under distansarbetet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sabina Korva; Emelie Ranzén; [2022]
    Nyckelord :Informellt lärande; Distansarbete; Lärare; Arbetsplatslärande;

    Sammanfattning : Under pandemin har lärarna på gymnasie- och universitetsnivå blivit påtvingade att arbeta på distans. Utifrån detta blev syftet med denna studie att undersöka lärares informella lärande under det påtvingade distansarbetet Frågeställningarna för att besvara syftet var: Hur upplever lärarna att det egna informella lärandet förändras när arbetet sker på distans? och Vilka faktorer upplever lärarna påverkar det egna informella lärandet när arbetet sker på distans? I denna kvalitativa studie har materialet samlats in genom sex semistrukturerade intervjuer med fyra gymnasielärare från olika skolor och två universitetslärare från samma universitet. LÄS MER

  5. 5. Om att lära matematik i relation till matematisk resiliens : En kvalitativ intervjustudie med gymnasie- och vuxenstuderande i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Sinclair Hällgren; Lina Fröjelid; [2022]
    Nyckelord :Mathematical Resilience; Mathematical Learning Difficulties; Upper Secondary and Adult Education; Special Education; Mindset; the Growth Zone Model; matematisk resiliens; matematiksvårigheter; gymnasie- och vuxenstuderande; specialpedagogik; mindset; the growth zone model;

    Sammanfattning : Föreliggande studie är en kvalitativ intervjustudie som syftar till att undersöka erfarenheter av och uppfattningar om matematiklärande hos gymnasie- och vuxenstuderande i matematiksvårigheter för att därigenom öka kunskapen om denna elevgrupp och bättre kunna möta skilda undervisningsbehov. Frågeställningarna som ämnas besvaras är hur gymnasie- och vuxenstuderande som befinner sig i matematiksvårigheter beskriver sina möjligheter till lärande och utveckling i matematik och på vilket sätt dessa uppfattningar och erfarenheter kan relateras till begreppet matematisk resiliens. LÄS MER