Sökning: "härskartekniker lärare"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden härskartekniker lärare.
1. Classroom Management och arbetsro - ordning och reda i skolan med tydligt lärarledarskap
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Utgångspunkten för detta arbete var att sammanställa forskning och beprövad erfarenhet kring studiero och ordning och reda i svensk skola. Fokus i undersökningen har varit att hitta verktyg för högstadiet, men även pedagoger som arbetar med andra åldersgrupper kan hitta fungerande och konkreta verktyg i texten. LÄS MER
2. Kränkta elever och maktfullkomliga lärare? : “Det handlar ju mycket om hur man tolkar det”
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Sammanfattning Alla former av kränkning är förbjudna i den svenska skolan enligt lag, men i skolan förekommer maktutövning på flera plan, exempelvis mellan lärare och elever, elever emellan och personal emellan. Hur begreppen makt och kränkning definieras och hur maktutövningen påverkar de somverkar i skolan är subjektivt. LÄS MER
3. Roller, förhållningssätt och strategier : - en del av grupparbetet.
M1-uppsats, Institutionen för barn- och ungdomsvetenskapSammanfattning : I vår kvalitativa undersökning har vi utifrån observationer av ett grupparbete studerat elevers interaktion. Våra forskningsfrågor gällande roller, förhållningssätt och kommunikativa strategier har varit grunden för vår analys. Vi observerade en grupp elever i årskurs 4 vid två tillfällen. LÄS MER
4. Du kan, men du gör inget. : En studie av utvecklingssamtal på ett gymnasium.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Mitt syfte med denna uppsats är att studera tre elevvårdskonferenser för att först se om deras innehåll överensstämmer med vad Cilla Lindblom Larsson skriver om utvecklings-samtal på grundskolan, att de handlar om pojkarnas skolbeteende och de råd och anvis-ningar pojkarna får där är moraliserande och tillrättavisande, och sedan undersöka hur samtalsstrukturen ser ut i dessa konferenser. I arbetets första del undersöker jag vad dessa elevvårdskonferenser handlar om och kommer fram till att det rimmar illa med vad styrdokumenten avser - samtalen är inte dialogiska eller demokratiska och man pratar inte om kunskapsutveckling utan om upp-förande. LÄS MER