Sökning: "högläsning normer"

Visar resultat 11 - 15 av 30 uppsatser innehållade orden högläsning normer.

  1. 11. "Bra litteratur ger barnet en plats i världen och världen en plats i barnet - Astrid Lindgren" : En kvalitativ studie om pedagogers genusmedvetenhet i val av barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Hanna Oddmar Bergen; Lovisa Reimertz; [2021]
    Nyckelord :Barnlitteratur; genus; normer; högläsning; stereotypiska könsnormer;

    Sammanfattning : Läroplan för förskolan (2018) beskriver att förskolan ska arbeta med att motverka stereotypiska könsnormer, alla barn ska vara inkluderade samt att det ska vara jämställt mellan könen (s. 5–6). LÄS MER

  2. 12. Läsning - en kvinnlig företeelse? : En studie om högläsningsvanor i relation till elevers attityd kring läsning ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Vendela Bergfors; Sofia Pihlblad; [2021]
    Nyckelord :Didaktik Genus Läsattityder Högläsning;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Syftet med denna studie är att undersöka läsvanor och attityder utifrån ett genusperspektiv. Detta genom undersökning av högläsningvanor hos vårdnadshavare till barn i två utvalda F-3 klasser. LÄS MER

  3. 13. "Alla är vi lika" : En studie om genusmedveten litteraturundervisning i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Magdalena Karlberg; Jennica Lundholm; [2021]
    Nyckelord :Högläsning; kriterier; genusperspektiv; litteraturanalys;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks genom kvalitativa och kvantitativa metoder vilka kriterier lärareanser viktiga när de väljer högläsningsböcker. I studien undersöks även vilka tankarlärarna har om att följa upp sin högläsning med sin elevgrupp. LÄS MER

  4. 14. Bilderboken ur ett genusperspektiv : En studie om hur genus framställs i fem svenska bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Angela Ragnvaldsson; [2021]
    Nyckelord :barnlitteratur; bilderböcker; genus; könsroller; normer; stereotyper;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur kvinnor/flickor och män/pojkar framställs i fem vanligt förekommande bilderböcker som används vid högläsning för barn mellan tre och sex år. Tidigare forskning har påvisat att stereotypa könsroller är överrepresenterade inom barnlitteraturen och att manliga huvudkaraktärer dominerar över kvinnliga karaktärer. LÄS MER

  5. 15. Genuskonstruktioner i en högläsningsbok : En studie om genus i en högläsningsbok för lågstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Hanna Grannas; Emma Grannas; [2021]
    Nyckelord :genus; högläsning; lågstadiet; grundlärare; litteratur; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få syn på hur de olika könen framställs i den populära högläsningsboken Musse och Helium (Brinck, 2018). Studien utgick från dessa frågeställningar: Hur framställs den manliga respektive kvinnliga huvudkaraktären ur text i boken Musse och Helium?, Hur framställs de manliga respektive de kvinnliga karaktärerna i illustrationerna i boken Musse och Helium?, samt Vilka normer om kön konstrueras?. LÄS MER