Sökning: "högläsning normer"

Visar resultat 21 - 25 av 30 uppsatser innehållade orden högläsning normer.

  1. 21. Från handling till konsekvens : Hur barns handlingar för hållbar utveckling kan beskrivas utifrån kunskaper och värderingar

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Sofia Swindell; Moa Edin; [2019]
    Nyckelord :Förskola; Hållbar utveckling; Kunskap; Värdering; Demokrati; Undervisning.;

    Sammanfattning : Studiens  avsikt  var  att  få  fördjupad  kunskap  om  hur  barns  normer  och  handlande  med relevans för hållbar utveckling kan beskrivas i termer av kunskaper och värderingar, samt hur dessa kan förändras genom undervisning som bygger på berättelser. Studien var av kvalitativ karaktär och den utfördes på en förskola där fem barn i åldern 3-5 år deltog. LÄS MER

  2. 22. Högläsningsboken : En kvalitativ studie om lärarnas syn på högläsningsböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Tatjana Kledzik; Ioan Marghit; [2019]
    Nyckelord :Högläsningsbok; högläsning; språkutveckling; läsupplevelse; fostran;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare arbetar med högläsningsböcker och vad eleverna förväntas lära sig av dessa. Studien bygger på fyra semistrukturerade intervjuer av lärare i årskurs 4-6, och materialet analyseras främst utifrån den fenomenologiska teorin att objektet, högläsningsboken, framträder i upplevelsen med subjektet, lärarna. LÄS MER

  3. 23. Vem får vara med? : En studie om hur lärare tänker kring representation i valet av skönlitterär högläsningsbok i klassrummet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Huuhka; Lina Kreku Johansson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den här studien har som syfte att undersöka hur lärare tänker kring representation i valet av skönlitterär högläsningsbok. Utöver styrdokumenten har lärare stor frihet att själva välja hur kunskapsinnehållet ska förmedlas. Detta  innebär att ett visst innehåll inkluderas och ett annat innehåll exkluderas. LÄS MER

  4. 24. ”Varför hade jag dom här satans killkläderna på mej?” : En studie om genus och hur flickor skildras i barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Caroline Olsson; [2018]
    Nyckelord :gender; children’s literature; working with equality; values; reading aloud; Lisbet och Sambakungen; Nelly Rapp och de små under jorden; Hedvig och Hardemos prinsessa; Dårfinkar och Dönickar; genus; barnlitteratur; jämställdhetsarbete; värdegrund; högläsning; Lisbet och Sambakungen; Nelly Rapp och de små under jorden; Hedvig och Hardemos prinsessa; Dårfinkar och Dönickar;

    Sammanfattning : The purpose of this survey is to see how girls are portrayed in children’s literature from a gender perspective. The analysis is based on different specific features with the characters such as looks, stereotypical behaviour and interplay with other characters. LÄS MER

  5. 25. Barnlitteratur utifrån ett normkritiskt perspektiv : En kvalitativ studie av fyra vanligt förekommande högläsningsverk i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ahdia Asad Kandastar; Linda Tegborg; [2018]
    Nyckelord :Barnlitteratur; critical literacy; F-3; grundskola; högläsning; Lgr11; normer; normkritik; Sverige;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka några vanligt förekommande barnlitterära verk i undervisningen i årskurs F-3 ur ett normkritiskt perspektiv. Studien bestod av en webbaserad enkätundersökning riktad till verksamma lärare i de aktuella årskurserna, samt en textanalys av de fyra mest frekventa verken som framkom i enkätundersökningen. LÄS MER