Sökning: "högläsning normer"

Visar resultat 16 - 20 av 30 uppsatser innehållade orden högläsning normer.

  1. 16. Framställningar av familjekonstellationer och sexualitet : En normkritisk studie av tre skönlitterära bokserier som används på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Tilda Watson Bohlin; Anna Alopaeus; [2021]
    Nyckelord :HBTQ; familj; högläsning; heteronorm; F-3; meningsskapande;

    Sammanfattning : Studien undersöker tre populära bokserier som används som högläsningsböcker för barn på lågstadiet. Dessa serier, Handbok för superhjältar, Musse & Helium och Sandvargen, undersöktes med syfte att granska vilka normer om familjekonstellationer och sexualiteter som framställs i dem. LÄS MER

  2. 17. Högläsning i klassrummet : En kvalitativ studie om lärares användning av högläsningsboken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Louise Forsgren; Sara Hedström; [2020]
    Nyckelord :Högläsning; läsning; normer; normkritik; grundskolans tidigare år från förskoleklass till årskurs 3;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ intervjustudie där vi har intervjuat tio grundskolelärare i årskurs 1 till 3 om högläsning. Syftet med denna studie är att undersöka hur grundskolelärare i årskurs 1-3 resonerar kring momentet högläsning och de motiverar sitt val av högläsningsbok samt undersöka respondenternas utsagor utifrån ett normkritiskt perspektiv. LÄS MER

  3. 18. Trassel i genusdjungeln : En studie i förskollärares förhållningssätt till genus och normer i barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Hanna Damm; Malin Holmer; [2020]
    Nyckelord :Högläsning; Barnböcker; Genus; Förskola; Barn;

    Sammanfattning : Denna studie kombinerar genus och barnböcker för att problematisera hur några förskollärare förhåller sig till genus och om deras resonemang avspeglar sig i de böcker de väljer ut till sin förskoleavdelning. Studien utgår från feministisk poststrukturalism men vi använder även Hirdmans genusordning som analysverktyg. LÄS MER

  4. 19. Normkritik i barnlitteraturen : En kartläggning av fyra förskolors litteraturutbud

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Jennie Norell-Hussein; Elin Nyström; [2019]
    Nyckelord :Barnböcker; förskola; högläsning; normer; normkritik;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker barnlitteraturen på fyra förskoleavdelningar ur ett normkritiskt perspektiv. Detta för att undersöka hur människor förekommer och framställs i böckerna på förskolan. Samt att undersöka vilka möjligheter bokutbudet kan ge barnen att ta del av människors olika sätt att leva och vara. LÄS MER

  5. 20. Läsmiljön och litteraturens tillgänglighet i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Ann-Sofie Göstasson; Marie Ramström; [2019]
    Nyckelord :Högläsning; Litteracitet; Litteratur; Läsmiljö; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen ärvar att urskilja variationer gällande hur förskollärare använder sig av litteratur, samt hur den fysiska läsmiljön är utformad på olika förskolor. Undersökningen genomfördes i form av miljöobservationer på tio olika förskolor och dessutom intervjuades sju förskollärare som arbetar både med de yngre och äldre barnen i förskolan. LÄS MER