Sökning: "högläsning normer"
Visar resultat 16 - 20 av 30 uppsatser innehållade orden högläsning normer.
16. Framställningar av familjekonstellationer och sexualitet : En normkritisk studie av tre skönlitterära bokserier som används på lågstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studien undersöker tre populära bokserier som används som högläsningsböcker för barn på lågstadiet. Dessa serier, Handbok för superhjältar, Musse & Helium och Sandvargen, undersöktes med syfte att granska vilka normer om familjekonstellationer och sexualiteter som framställs i dem. LÄS MER
17. Högläsning i klassrummet : En kvalitativ studie om lärares användning av högläsningsboken
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Detta är en kvalitativ intervjustudie där vi har intervjuat tio grundskolelärare i årskurs 1 till 3 om högläsning. Syftet med denna studie är att undersöka hur grundskolelärare i årskurs 1-3 resonerar kring momentet högläsning och de motiverar sitt val av högläsningsbok samt undersöka respondenternas utsagor utifrån ett normkritiskt perspektiv. LÄS MER
18. Trassel i genusdjungeln : En studie i förskollärares förhållningssätt till genus och normer i barnböcker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Denna studie kombinerar genus och barnböcker för att problematisera hur några förskollärare förhåller sig till genus och om deras resonemang avspeglar sig i de böcker de väljer ut till sin förskoleavdelning. Studien utgår från feministisk poststrukturalism men vi använder även Hirdmans genusordning som analysverktyg. LÄS MER
19. Normkritik i barnlitteraturen : En kartläggning av fyra förskolors litteraturutbud
M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studie undersöker barnlitteraturen på fyra förskoleavdelningar ur ett normkritiskt perspektiv. Detta för att undersöka hur människor förekommer och framställs i böckerna på förskolan. Samt att undersöka vilka möjligheter bokutbudet kan ge barnen att ta del av människors olika sätt att leva och vara. LÄS MER
20. Läsmiljön och litteraturens tillgänglighet i förskolan
M1-uppsats, Högskolan i Gävle/DidaktikSammanfattning : Syftet med undersökningen ärvar att urskilja variationer gällande hur förskollärare använder sig av litteratur, samt hur den fysiska läsmiljön är utformad på olika förskolor. Undersökningen genomfördes i form av miljöobservationer på tio olika förskolor och dessutom intervjuades sju förskollärare som arbetar både med de yngre och äldre barnen i förskolan. LÄS MER