Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 93 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Rektorers samtalsfärdigheter- Kommunikation med medarbetare i förskolan

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Ida Ek; [2024]
    Nyckelord :preschool; educational leadership; communication; communication skills; principals; förskola; pedagogiskt ledarskap; kommunikation; samtalsfärdigheter; rektorer;

    Sammanfattning : Communication plays a pivotal role in fostering successful leadership and collaboration within educational setting, with preschools being no exception. This essay delves into the communication of preschool principals during meetings with staff. LÄS MER

  2. 2. Samtal och Samråd: En studie av kommunikation i samrådsprocessen i en detaljplan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi

    Författare :Max Pörscke; [2024]
    Nyckelord :communicative action; citizen participation; consultation; Social Sciences;

    Sammanfattning : The consultation process in Swedish planning provides an opportunity for citizens to participate in the planning process. Yet the influence of the citizens is varied and their ability to interact with the planners and the developer can sometimes be problematic. LÄS MER

  3. 3. Vilken plats har deliberativ demokrati i förskolan för de yngsta barnen?

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Christina Abrahamsson Thuring; [2023]
    Nyckelord :preschool; deliberative democracy; förskola; deliberativ demokrati;

    Sammanfattning : I denna vetenskapligaessä undersöker jag hur förskolan arbetar med deliberativ demokrati, dvs i vilken utsträckning barnen har möjlighet att diskutera och debattera frågor för att sedan kunna påverka gemensamma beslut på ett inkluderande sätt. Jag har främst fokus på de barn med begränsat eller obefintligt talspråk, där jag ställer mig frågande till om deliberativ demokratiform är möjlig. LÄS MER

  4. 4. Att vara eller inte vara delaktig – det är frågan! : En kvantitativ studie om förskollärares syn i relation till traditionell och Reggio Emilia inspirerade förskoleinriktningarnas arbete med barns delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Caroline Karanovic; Gunnelmaya Vestin; [2023]
    Nyckelord :Barns delaktighet; förskola; pedagogik; attityder; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka begreppet barns delaktighet. Studien belyser en jämförelse mellan Reggio Emilia inspirerade och den traditionella förskoleinriktningens pedagogiker där förskollärarnas attityder konkretiseras i arbetet med att möjliggöra barns delaktighet i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Sjuksköterskans perspektiv på samverkan i team i akut- och primärvård : en litteraturöversikt med kvalitativ design

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för omvårdnad

    Författare :Ambulena Arifi; Sabina Montero; [2023]
    Nyckelord :haberma s theory; communication; qualitative method; nursing; nurses; teamwork; experiences; habermas teori; kommunikation; kvalitativ metod; omvårdnad; sjuksköterskor; teamsamverkan; upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Samverkan i team är en av sjuksköterskans kärnkompetenser. Samverkan sker mellan olika professioner som tillsammans arbetar för att ge en god och patientsäker vård. Teamet ska inkludera patient och närstående för en individanpassad vård. LÄS MER