Sökning: "handledning verksamhetsförlagd utbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser innehållade orden handledning verksamhetsförlagd utbildning.

  1. 1. Röntgensjuksköterskestudenters erfarenheter och upplevelser av lärande på verksamhetsförlagd utbildning.

    Magister-uppsats,

    Författare :Jwaneh Taher Nezhad; [2022-02-09]
    Nyckelord :Röntgen; student; lärandemiljö; VFU; handledning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Lärandemiljön på en röntgenavdelning är högteknologisk där patienterna undersöks och behandlas med begränsad undersökningstid samtidigt som personalen måste bjuda in patienten till att samtala, samarbeta och delta. Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är en stor och viktig del i studenternas utbildning där den teoretiska kunskapen ska knytas samman med den praktiska och förbereda studenterna inför deras framtida yrke. LÄS MER

  2. 2. Röntgensjuksköterskors erfarenheter av att handleda med modellen peer learning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Lotta Winell; Anna Nilsson-Springare; [2022]
    Nyckelord :Handledning; peer learning; röntgensjuksköterskestudenter; VFU;

    Sammanfattning : Utbildningen till röntgensjuksköterska bedrivs på åtta lärosäten i Sverige och leder till både kandidatexamen och en yrkeslegitimation. En del av utbildningen sker på röntgenavdelningar, så kallad verksamhetsförlagd utbildning, och ger studenterna möjlighet att knyta ihop teorin med den kommande yrkesprofessionen tillsammans med yrkesverksamma handledare. LÄS MER

  3. 3. Sjuksköterskestudenters erfarenheter av handledning : en kvalitativ studie

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Charlotte Sjölander; [2022]
    Nyckelord :clinical practice; experience; nursing student; supervision.; erfarenhet; handledning; sjuksköterskestudent; verksamhetsförlagd utbildning.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Varje år examineras det cirka 4300 sjuksköterskor i Sverige. Under deras utbildning varvas teori och praktik för att studenterna efter examen ska kunna utföra omvårdnadsuppgifter med skicklighet och leda omvårdnadsarbetet. LÄS MER

  4. 4. VAD SNURRAR I DITT HUVUD? Att få syn på studenters lärande under handledningssamtal

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Rosa Palmeira; [2021-11-08]
    Nyckelord :handledning; handledningssamtal; frågor; förskolärarprogram; sociokulturellt perspektiv; utbildning; verksamhetsförlagd utbildning; VFU;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med föreliggande studie är att skapa kunskap om hur studentens lärande synliggörs under handledningssamtal. Teori: Studiens teoretiska ram består av ett sociokulturellt perspektiv på lärande och kommunikation. LÄS MER

  5. 5. Audionomens perspektiv på par-handledning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Birgitta Wallström-Berg; [2021-01-05]
    Nyckelord :Peer-learning; supervisor; clinical education; Par-handledning; handledare; verksamhetsförlagd utbildning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att handleda studenter har de senaste åren fått ett ökat fokus med anledning av par-handledningsmodellens införande. Som pedagogisk modell utgör par-handledning en värdefull möjlighet att utveckla studentens lärande och självständighet som förberedelse inför ett livslångt lärande. LÄS MER