Sökning: "hb 2018"

Visar resultat 21 - 25 av 869 uppsatser innehållade orden hb 2018.

  1. 21. Förutsättningar för att upprätta en klimatdeklaration : En fallstudie på ett mindre entreprenadbolag i Kronobergs län

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Anna Karlberg; [2022]
    Nyckelord :klimatdeklaration; växthusgasutsläpp; byggsektorn;

    Sammanfattning : Sedan parisavtalet trädde i kraft 2016 har det ställts allt högre krav på att minska utsläppen av växthusgaser. Avtalet bidrog till att Sveriges regering 2018 införde ett klimatpolitiskt råd varshuvuduppgift är att arbeta mot att minska utsläppen av växthusgaser i samhället. LÄS MER

  2. 22. What do we talk about when we talk about algorithmic literacy? : A scoping review

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Melanie Augustinus; [2022]
    Nyckelord :algorithmic literacy; information literacy; algorithms; media literacy; digital literacy; algorithm awareness;

    Sammanfattning : Problem formulation, goal and objectives: Algorithms are ubiquitous in digital society, yet complex to understand and often hidden. Algorithmic literacy can be a useful concept when educating and empowering users. However, it is not uniformly defined or used, and the state of knowledge is unclear. LÄS MER

  3. 23. Matematik i leken : En studie om spontan matematikundervisning i barns lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Angelika Ivarsson; Jenny Jakobsson; [2022]
    Nyckelord :matematikundervisning; barns lek; spontan undervisning; förskollärare;

    Sammanfattning : Inledning Studien innefattar matematikundervisning med fokus på förskollärares uppfattningar hur undervisning i matematik kan ske i spontana leksituationer i innemiljön på förskolan. Det krävs kompetenta förskollärare med förmåga att fånga barns intresse och inta barnperspektiv för att kunna genomföra spontan matematikundervisning i förskolan (Björklund 2012, s. LÄS MER

  4. 24. ”Problemet är att vi inte hinner prova verktygen själva och lära oss dem innan vi startar med barnen” : En kvalitativ studie om förskollärarnas tolkningar av digital kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Amanda Zuhric; Jennie Segelstad; [2022]
    Nyckelord :digitala verktyg; digital kompetens; förskollärare; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Idag är det vanligt med digitala verktyg i förskolan för att barnen ska få möjligheterna att lära sig om digital kompetens, men det finns också en oro att det digitala ska ta över de yngre barnens liv (Nylander, 2019). Bruce och Riddersporre (2019) beskriver hur barn på ett avslappnat sätt förhåller sig till digitala verktyg och inte känner något obehag eller oro över att testa sig fram i olika undervisningssituationer. LÄS MER

  5. 25. Musik i förskolans styrdokument : Och hur skrivningar om musik kan förstås som innehåll och arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Erika Kristiansson; [2022]
    Nyckelord :musik; förskola; läroplan; kvalitativ metod; dokumentanalys; lars lindströms förklaringsmodell; vidgat musikbegrepp;

    Sammanfattning : Studien presenterar hur musik i förskolans läroplan, Lpfö 18 (Skolverket 2018), kan förstås som innehåll och arbetssätt utifrån ett vidgat musikbegrepp där olika vetenskapliga och filosofiska definitioner av musik inkluderats. Tidigare forskning har visat att musik i förskolan både förstås och förverkligas på olika sätt. LÄS MER