Sökning: "helhetssyn och pedagogik"

Visar resultat 11 - 15 av 57 uppsatser innehållade orden helhetssyn och pedagogik.

  1. 11. Hunden som nyckel till lärandet : Fyra fallstudier om hundassisterad pedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Stefanie Berggren; [2022]
    Nyckelord :aae; aai; dog assisted education; special education; hundassisterad pedagogik; hundunderstödd pedagogik; specialpedagogik; djurunderstödd pedagogik; hund; skolhund;

    Sammanfattning : I föreliggande studie har arbetssätt, upplevelser och konsekvenser av hundassisterad pedagogik i fyra elevärenden undersökts. Studien grundas på en kvalitativ ansats genom femton semistrukturerade intervjuer med elever, hundförare, vårdnadshavare och lärare. Dessa elevärenden bildar tillsammans fyra case. LÄS MER

  2. 12. Effekter av företagsinterna program : Individuell eller organisatorisk utveckling?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Marcus Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Företagsutbildning; Förändringsledning Kompetensutveckling; Ledarskap; Ledarskapsutveckling; Lärande i arbetslivet; Organisationsutveckling;

    Sammanfattning : I vilken utsträckning åstadkommer ledarskapsutveckling effekter och resultat för de företag som bekostar och upphandlar ledarprogram? I föreliggande uppsats undersöks vilka effekter och resultat som kan härledas till företagsinterna program genom djupintervjuer av respondenter inom Folktandvården Skåne.  Undersökningen visar att programmet gett effekter på individuell och organisatorisk nivå - framförallt i en förflyttning från ett operationellt till ett mer relationellt perspektiv men också i fråga om en utvecklad helhetssyn på uppdraget som framförallt visar sig i ett utvecklat ledningsgruppsarbete. LÄS MER

  3. 13. Antagningsprov och bedömning : En undersökning av antagningsprovet i trummor vid gymnasiets estetiska program

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Robert Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Provspelning; färdighetsprov; estetiska programmet; trummis; musiker; jury; bedömning.;

    Sammanfattning : Uppsatsen har fokus på färdighetsprovet vid gymnasiets estetiska program, inriktning trummor. Undersökningen ämnar synliggöra de innehållsmässiga moment som återfinns i en provspelning, samt hur slagverkslärare, tillika jurymedlemmar, bedömer och ser på de sökande och det som framförs. LÄS MER

  4. 14. "Samverkan mellan förskollärare och vårdnadshavare. Grunden för en givande förskoletid" : En kvalitativ intervjustudie om inskolning i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emine Budak; Sara Sebhat; [2021]
    Nyckelord :Inskolning; Förskollärare; Vårdnadshavare; Anknytning; Trygghet; Samverkan; Förskola;

    Sammanfattning : Förskolans verksamhet handlar om möten med människor. För att förskolan ska bli en plats där familjerna känner sig trygga och där barnen kan ta del av verksamheten krävs det en väl planerad och förberedd introduktion. Studiens syfte är att vi vill få en djupgående förståelse för hur inskolningar i förskolan genomförs. LÄS MER

  5. 15. Maktrelationer i skönlitteratur för 6-9-åringar - traditionella eller banbrytande? : En analys av del 1 och del 4 i Handbok för superhjältar ur ett critical literacy-perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Jakobsson; Sara Sundbom; [2020]
    Nyckelord :critical literacy; maktrelationer; skönlitteratur; årskurs F-3; åldrarna 6-9;

    Sammanfattning : I undervisningen kan skönlitteratur användas på många sätt - som underhållning eller som ett sätt att inhämta kunskap genom att kritiskt granska det lästa. Språk, litteratur och makt är nära sammankopplade och barn identifierar sig ofta med och kan ta efter de (ofta stereotypa) beteenden som karaktärerna uppvisar. LÄS MER