Sökning: "helhetssyn och pedagogik"

Visar resultat 6 - 10 av 57 uppsatser innehållade orden helhetssyn och pedagogik.

  1. 6. Specialpedagogens samverkansuppdrag på en habiliteringsmottagning : - En lotsande hand eller en snigel i ögat?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Sööberg; [2023]
    Nyckelord :collaboration; special education; habilitation; samverkan; specialpedagog; habiliteringen; styrning; struktur; samsyn;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie var att få en fördjupad förståelse för det specialpedagogiska uppdraget inom Barn-och ungdomshabiliteringen med fokus på förutsättningar för samverkan. För att beskriva och analysera hur specialpedagoger inom Barn- och ungdomshabiliteringen ser på samverkan, dels i sitt tvärprofessionella team, dels med andra utomstående verksamheter söktes svar på följande frågeställningar: ● Hur beskriver specialpedagoger inom habiliteringsverksamheten sitt uppdrag? ● Hur uppfattar specialpedagogerna sin funktion i det tvärprofessionella teamet? ● Hur beskrivs möjligheter samt hinder till samverkan med andra professioner och aktörer? Metod: En kvalitativ forskningsdesign användes och 6 informanter, utbildade specialpedagoger samtliga yrkesverksamma på en habiliteringsmottagning, deltog i semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 7. Samverkansarbete : Fritidslärarens samverkan under skolverksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Hanna Ahlström; [2023]
    Nyckelord :Cooperation; Leisure teacher; Resources; Competencies; School; Leisure center; Samverkan; Fritidslärare; Resurser; Kompetenser; Skola; Fritidshem;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur fritidslärare uppfattar samverkan mellan skola och fritidshem, vilka möjligheter och svårigheter som kan finnas ur fritidslärares perspektiv. Tidigare forskning belyser fritidslärares svårigheter för samverkan mellan skolverksamhet och fritidsverksamhet. LÄS MER

  3. 8. Personalens betydelse i fritidshemmet. Utbildnings- och erfarenhetsbakgrunder hos personal i fritidshem i relation till fritidshemmets kvalitet och uppdrag

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Dennerbro Fattah; Anna Holmgren; [2022-03-17]
    Nyckelord :Utbildningsbakgrund; kvalitet; likvärdighet; erfarenhet; fritidshemmets uppdrag; yrkesroll; profession; semiprofession; professionsidentitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur personal i fritidshem uppfattar olika utbildning- och erfarenhetsbakgrunder i förhållande till fritidshemmets uppdrag och kvalitet. Frågor som studien fokuserar på rör vilka förutsättningar fritidspersonal uppfattar att de behöver för att skapa en fritidsverksamhet med god kvalitet samt hur personalen upplever att deras olika kompetenser och erfarenheter tas tillvara på i fritidshemmet. LÄS MER

  4. 9. Samverkan mellan fritidshemmet och den obligatoriska grundskolan En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Andreu Tusach; David Jakobsson; [2022-03-16]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie berör samverkan mellan den obligatoriska grundskolan och fritidshemmet. Med hjälp av 11 forskningspublikationer försöker vi redogöra hur samverkan mellan den obligatoriska grundskolan och fritidshemmet beskrivs, hur den kan se ut och vilka ramfaktorer som kan ha betydelse för samverkan. LÄS MER

  5. 10. ”Det är ju det jag älskar med fritidshemmen! Vi är grymma på det, det är ett förhållningssätt vi har” En intervjustudie med sex lärare om deras arbete med sociala relationer och inkludering i fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Emma Lindgren; Catrin Ternevi; [2022-03-15]
    Nyckelord :Lärare i fritidshem; inkludering; relationsskapande; sociala relationer; fritidshem;

    Sammanfattning : “Det är ju det jag älskar med fritidshemmen! Vi är grymma på det, det är ett förhållningssätt vi har” är en intervjustudie som fokuserar sig på hur ett relationsskapande arbete kan leda till att samtliga elever känner gemenskap och tillhörighet till gruppen. Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur lärare i fritidshem arbetar med sociala relationer för att inkludera alla elever i verksamheten genom följande frågeställningar:  Hur resonerar lärare i fritidshem kring sitt uppdrag att skapa och upprätthålla goda sociala relationer?  Vilka möjligheter och hinder uttrycks av lärarna i deras arbete att inkludera alla elever i fritidshemmets verksamhet? Teoretisk utgångspunkt för studien är socialkonstruktionismen vilken utgör en grund för de tolkningar och den förståelse som gjorts av studiens empiriska material. LÄS MER