Sökning: "hemmasittare samverkan"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden hemmasittare samverkan.

  1. 1. "Hemmakämpare" : En kvalitativ studie om tvärprofessionell samverkan i arbetet med hemmasittande barn och ungdomar

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Terese Gårdefelt; Alexandra Gabrielsson; Saga Ernebrink; [2023]
    Nyckelord :Homesitters; School absences; cooperation; room of action; Hemmasittare; skolfrånvaro; samverkan och handlingsutrymme;

    Sammanfattning : Hemmasittare är ett relativt nytt fenomen som innefattar barn och ungdomar som isolerar sig i hemmet och av olika anledningar inte förmår att gå i skolan. Att vara frånvarande i grundskolan under en längre period kan orsaka konsekvenser för individen. LÄS MER

  2. 2. Myndigheters ansvar för barn medhemmasittarproblematik : -Vårdnadshavarnas upplevelser

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Alex Davidsson; Isabell Svensson; [2023]
    Nyckelord :School refusal behavior; collaboration; guardians’ experience; authorities; Hemmasittare; samverkan; vårdnadshavares upplevelse; myndigheter;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka och analysera hur vårdnadshavare till barn medhemmasittarproblematik upplever samverkan mellan skola, socialtjänst och andra verksammaaktörer som berör ärendet, samt hur vårdnadshavarna upplever verksamheternas ansvar förderas barns problematik. Studiens mål är att förse en ökad förståelse för hur en sådansamverkan kan se ut och upplevs från vårdnadshavarnas perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Upplevda framgångsfaktorer vid problematisk skolfrånvaro- Åtgärder och insatser som främjar återgång till skolan

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Sophie Joelsson; [2022]
    Nyckelord :problematisk skolfrånvaro; hemmasittare; återintegrering; återanpassning; framgångsfaktorer; åtgärder; insatser; relationer; resurser; relevanta anpassningar; Bronfenbrenner; systemteori; tematisk analys;

    Sammanfattning : Syftet med den aktuella studien är att undersöka vilka insatser och åtgärder som upplevs som hjälpsamma för att återintegrera elever med problematisk frånvaro till skolan. Forskningsansatsen är kvalitativ med tematisk analys (TA) som metod. LÄS MER

  4. 4. Komplexiteten kring problematisk skolfrånvaro gällandeförebyggande, främjande och åtgärdande insatser : En kvalitativ intervjustudie med specialpedagogerverksamma i årskurs 4-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ulrika Bengtsson; Angelica Olofsson; [2021]
    Nyckelord :Förebygga; främja och åtgärda skolnärvaro; hemmasittare och problematisk skolfrånvaro;

    Sammanfattning : I vår studie framkommer att skolelever med problematisk skolfrånvaro är ett växande problempå många skolor både i Sverige och internationellt. Detta i sin tur leder till stora konsekvensersett både ur individ- och samhällsperspektiv. LÄS MER

  5. 5. Arbetet med hemmasittande ungdomar — ett professionsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbete

    Författare :Frida Hallström; Emmilie Risvall Rylander; [2021]
    Nyckelord :Collaboration; Dropout-students; Human service organizations; School absence; Hemmasittare; Människobehandlande organisation; Samverkan; Skolfrånvaro;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur olika aktörer inom det människobehandlande området arbetar med hemmasittande ungdomar. Studiens teoretiska utgångspunkter är KASAM, systemteori och nyinstitutionell organisationsteori. LÄS MER